De zaak Torfs

Titel: De zaak Torfs
Auteur: Jo Claes
Uitgeverij: Houtekiet
ISBN: 978-90-8924-013-2
Jaar: 2008
Pagina’s: 365

Kunstexpert Pieter Torfs wordt benaderd door Christina Jonckheere, die wil dat hij een expertise doet van haar, pas geërfde, schilderij van Martin Schongauer, dat tot dan toe nog onbekend was.
Torfs heeft zo zijn twijfels over het hele zaakje, maar stemt tegen beter weten toch in. Christina is een prachtige vrouw en daar kan hij niet aan weerstaan….
Na het onderzoek schrijft hij een echtheidscertificaat uit en het schilderij zal worden tentoongesteld in het stedelijk museum van Leuven, maar op de dag van de opening arriveert er een anonieme brief. De Schongauer zou toch vervalst zijn.
Als Torfs’ assistente twee weken later het atelier binnenkomt hangt Torfs aan een touw aan de trapleuning. Zelfmoord, maar waarom?

Inspecteur Berg wordt op de zaak gezet en merkt meteen dat er iets niet in de haak is. Als enkele dagen later een tweede slachtoffer valt is hij er zeker van: Torfs heeft geen zelfmoord gepleegd. Het is aan hem om uit te zoeken hoe de zaak precies in elkaar zit.

De voornaamste reden waarom ik die boek heb gelezen is omdat het zich in Leuven, mijn stad, afspeelt en omdat de auteur leerkracht Nederlands is op mijn school. De cover is zo lelijk dat ik er anders zelfs niet naar gekeken zou hebben, maar aangezien dit boek op de leeslijst stond en ik om bovengenoemde redenen al nieuwsgierig was heb ik het boek toch geleend van de bieb.

Het verhaal begint met de eerste ontmoetingen tussen Torfs en Christina. Dit vond ik niet erg interessant, maar al na een zestigtal pagina’s vindt er een tijdssprong plaats en verplaatst het verhaal zich naar het moment dat de moord ontdekt wordt. Hier komt je in contact met hoofinspecteur Bergs en ik vond hem een leuk personage.

Je komt ook een heleboel over zijn privéleven te weten en ik denk dat dat een van de dingen was die het verhaal nog iets extra gaven, doordat het onderzoek werd afgewisseld met persoonlijkere en romantische zaken.
Toch vond ik dat er nog iets dieper op Bergs vorige relatie mocht worden ingegaan. Deze had blijkbaar veel impact op zijn huidige manier van handelen, maar echt veel kom je er niet over te weten. De situatie wordt alleen maar oppervlakkig beschreven, maar toch ‘zeurt’ Berg er regelmatig over.

Het boek las heel vlot en op het einde had ik, na goed nadenken, door wie de dader was. Ook hier vond ik dat er nog iets meer analyse had mogen zijn van de dader, maar het stoorde niet echt.
Christina Jonckheere daarentegen was een goed geplaatst personage en ze intrigeerde me ook echt. Ze werd zo beschreven dat ik haar echt voor de geest kon halen!

En zoals dikwijls gezegd wordt, je kan een schrijver herkennen in zijn boeken! Natuurlijk ken ik hem niet persoonlijk, maar hij heeft een zekere reputatie en die zie je ook weerspiegelt in het karakter van Berg.

Ik vond dit een zeer aangenaam boek en ben zeker van plan de volgende boeken in de reeks ook te lezen. Onlangs verscheen namelijk Tot de dood ons scheidt, het vijfde boek over inspecteur Berg.

4 sterren

door Katrien

3 gedachtes over “De zaak Torfs

  1. Hallo,

    Ik volg jullie blog al een tijdje maar realiseerde me niet dat jullie in Leuven wonen. Wat een fijne verrassing… Ik woon namelijk ook in de universiteitsstad. Ik heb al enkele boeken van Claes gelezen, en vind ze heel goed, voornamelijk omdat ze zich afspelen op plaatsen die ik ken en dat geeft toch net dat ietsje meer.

    • Leuk te horen dat we niet de enigen uit Leuven zijn!
      Het is inderdaad fijn als je plaatsen herkent, maar ik moet toch toegeven dat ik sommige plaatsen maar ‘ongeveer’ weet zijn, omdat ik er nooit kom.

  2. Misschien moet ik dat boek ook eens lezen. Ik vind het altijd grappig om dingen van leerkrachten te weten te komen. Meneer Claes geeft mij geen les, maar hij heeft wel les gegeven aan mijn oudere zus.
    Heeft een auteur eigenlijk veel te zeggen bij de opmaak van de cover?
    En tuurlijk ben je niet de enige uit Leuven, de stad telt namelijk meer dan 98 017 inwoners! Veel hé. :p

Wat denk jij?

