Over bloggen (en de neveneffecten ervan ): Verder dan de blog

Twee weken geleden vond Armchair BEA, het boekenevenement voor en door bloggers (en hun lezers), die niet naar Book Expo America konden gaan, plaats. Een hele week lang waren er speciale artikels voorzien die ik met veel enthousiasme heb gelezen. Zelf heb ik hier niet aan deelgenomen wegens drukte, maar één artikel sprak me bijzonder aan. Beyond the blog
Wat kwam/komt er verder uit Boeklover?

Schrijven
Ik heb altijd al van schrijven gehouden en mijn droom is om journalist of recensent te worden voor een tijdschrift of krant.
Ze zeggen altijd dat je kleinschalig moet beginnen en ik denk dat deze blog hier dan ook zijn doel mee bereikt. Een vrijblijvende hobby, die toch heel erg interessant blijkt te zijn!
Bovendien merk ik enorme voorruitgang in mijn recensies. Ik weet beter wat ik wil zeggen en hoe ik het moet zeggen. Mensen geraken overtuigd om ook een boek te lezen en dat is nu net waar ik naar streef.
Ik schrijf nu ook artikels voor het jongerenblaadje van Leuven, MijnLeuven. Ik heb al een recensie voor het juni-nummer geschreven en mijn voorwoord voor september komt er aan. Het artikel is ook op de website van MijnLeuven te vinden, dus als je nieuwsgierig bent kan je het daar bekijken.
Dit heeft niet rechtstreeks met de blog te maken, maar eigenlijk toch wel. Doordat ik al recensies schreef voor deze blog was de stap naar iets voor een opdrachtgever snel gemaakt. Het enige vervelende is dat je je boek niet zelf kan kiezen en als het dan juist een beetje tegenvalt…

Dat laatste brengt me dan al meteen op het volgende onderwerp…

Recensie-exemplaren
We zullen er maar niet omheen draaien, sommige boekenbloggers zijn echt met hun gat in de boter gevallen! Ze krijgen meer dan honderd boeken per maand en hebben het maar voor het uitkiezen. Maar het lijkt me echt niet fijn!
Zelf krijg/vraag ik af en toe ook eens een boek en dat bevalt me goed. In tegenstelling tot een betaalde recensent kun je boeken weigeren of zelf aanvragen (en met een beetje geluk krijg je een exemplaar).

Aan het begin lijkt dit natuurlijk heel leuk, maar na een tijdje besef je ook wel dat teveel teveel is. Lezen is een hobby en als je TBR-stapel hoger en hoger wordt met boeken die je verplicht rond een bepaalde datum moet recenseren heb je er ook geen plezier meer aan. Je steekt ook heel wat uren in het lezen van een boek en als je dit gratis en voor niets doet moet het ook wel fijn zijn!
Het geeft je een stresserend gevoel en je vraagt je af waarom je ook met die blog bent begonnen.
’Oh ja, dat is waar ook, ik hield van lezen!’

Om kosten uit te sparen maken uitgeverijen steeds vaker gebruik van Netgalley of sturen ze je zelf een e-boek op. De pdf’s die je dan krijgt hebben dezelfde bladspiegel als het echte boek en meestal is het lastig om te lezen. De letter zijn klein en het inzoomen is niet echt handig. Je steekt veel tijd in het programmeren van je e-reader, terwijl je normaal gezien alleen om de twee bladzijden hoeft te draaien.

Andere boekenblogs
Een van de fantastische dingen aan bloggen is dat er echt een soort gemeenschap is.
Vroeger had ik regelmatig moeite om een leuk boek te vinden, maar dankzij al die leuke recensies van anderen is mijn lijstje al veel te lang.
Je ‘ontmoet’ ook nieuwe mensen en dat is ook heel fijn, maar ik besef wel dat dit virtueel is. Met sommige mensen deel je niet meer dan de passie voor boeken of is het leeftijdsverschil te groot om echt vrienden te kunnen worden.
Maar dat is genoeg… voor mij toch!

En verder…
Wat er nog gaat gebeuren met deze blog of waar ik heen wil met mijn schrijven, dat weet ik nog niet precies. Een boek schrijven lijkt me leuk, maar ontzettend veel werk.
Mijn droom om journalist te worden lijkt me haalbaar en daar ga ik het komende jaar de nodige informatie voor opzoeken, want ik heb ook interesse in Nederlands en Engels.
Ergens weet ik ook wel dat deze blog geen jaren zal blijven bestaan en dat klinkt nu zo jammer, maar als ik denk aan alle leuke en interessante dingen die ik er al uit geleerd heb…

Katrien

Wat heb jij al ondervonden aan voor- of nadelen van bloggen? Heeft het je naar iets nieuws geleid?
Als je geen blog hebt, om welke reden zou je er dan een opstarten?

12 gedachtes over “Over bloggen (en de neveneffecten ervan ): Verder dan de blog

  1. Leuk artikel, Katrien! Ik vind ook dat ik sommige dingen heb kunnen doen vanwege mijn blog maar niet rechtstreeks. Zo heb ik een verhalenwedstrijd gejureerd en een boek voor een beginnend schrijver gelezen om in te schatten hoe haalbaar publicatie was.

    Ook heb ik meer boeken dan ik weet wat ik ermee moet doen, maar recensieboeken, daar zorg ik ook altijd voor dat ik er niet teveel heb. Het is té stressvol om er stapels te hebben liggen. Het lijkt leuk “gratis boeken”, maar je moet er wel wat voor doen! 🙂

    Succes met je plannen. Leuk dat je al aan een krantje meewerkt. Dat is een mooi begin.

  2. Wat mooi geschreven!! Ik ben het helemaal met je eens! Het lijkt leuk inderdaad al de gratis boeken. Maar je krijgt er wel stress van. Ook vind ik het erg leuk om nieuwe mensen te ‘ontmoeten’ door je blog. Helemaal andere boekenblogs die dezelfde passen delen: echt heel leuk!

  3. Ik bewonder jullie doorzettingsvermogen! ;p
    En waarom ik geen blog opstart? In het leven van een basketballende en schoolgaande tiener, die van Cheryl Cole-muziek houdt, blijft nog maar bitter weinig tijd over en die wil ik het liefst ontspannend doorbrengen. ;p Niet dat een blog maken niet leuk is, maar zoals je aanhaalde komt er af en toe stress bij kijken wanneer het te veel wordt.
    Ook wil ik nog zeggen dat ik jullie blog heel handig vindt. Als ik niet weet welk boek ik moet lezen vereer ik deze site gewoon met een bezoekje. ;p

    • Leuk dat je zoveel reacties hebt achtergelaten 😉
      Ja ik snap wel dat je basektballeven voorrang eist! Hoewel het waarschijnlijk ook heel leuk is. Nu net dat ik niet zo sportief ben aangelegd…

  4. Leuke blog hebben jullie! Ik ben ook pas begonnen met mijn eigen boekenblog en ik ondervind nu al dat ik anders ga denken over boeken en lezen. In plaats van “Dat lijkt me een leuk boek om te lezen.” denk ik nu: “Zou niet misstaan op mijn blog, een recensie over dit boek!”. Hele andere ingesteldheid, maar het moet wel leuk blijven natuurlijk.
    Ik heb tot nu toe nog geen recensie-exemplaren mogen ontvangen, zal nog wel een tijdje duren denk ik zo. Voor mij wel een verrassing dat je er ook om kan vragen. Doen jullie dit vaak? Lukt het ook?

    P.S.: Ik heb jullie blog ook even gelinkt op de mijne, hopelijk vinden jullie dit niet erg!

    • Tof Annelies, dat je andere blogs ontdekt!
      Je kan altijd vragen, maar je wacht best tot je wat vaste lezers hebt gekregen. Je moet maar eens zoeken op websites van uitgeverijen naar hun contactgegevens en dan stuur je een mailtje met ‘ik ben… mijn blog gaat over… hier een link naar een recensie…” De meeste uitgeverijen investeren alleen in grote websites, dus nee je krijgt niet zo vaak boeken.
      Uitgeverijen in de UK hebben een groter budget en zijn vaker bereid om een boek weg te geven, dus eigenlijk zijn er niet zo heel veel Nederlandstalige recensieboeken.
      Wat je wel kan doen is je aansluiten bij de NotYustAnybookclub (notjustanybook.nl), die je af en toe mailt met de vraag of je een boek wil recenseren, daar kan iedereen aan meedoen!
      Maar om het kort samen te vatten: vragen staat vrij en je moet het zeker doen, maar zo vaak geven ze geen boeken. (Als je in het Engels recenseert kun je altijd eens proberen bij een grote uitgeverij.)
      Oh ja, blijf reacties geven op verschillende blogs, helpt echt om lezers te krijgen!

      • Bedankt voor de snelle en leuke reactie Katrien!
        Ik zou het gevoel hebben dat ik stond te ‘bedelen’ om gratis boeken, om het zo maar uit te drukken. Maar ik heb sowieso nog niet heel veel lezers dus daar moet eerst aan gewerkt worden!

      • Annelies, het voelt soms een beetje als bedelen, maar je moet weten, dat uitgevers vaak een aantal vooruitexemplaren hebben die ze kwijt willen (moeten) aan recensenten. Dus ze willen juist graag van mensen horen die in een bepaald boek geinteresseerd zijn. Dat is beter (voor hen) dan de boeken zomaar naar mensen toesturen die het misschien niet eens gaan lezen. Je doet hen dus net zo goed een plezier.

        Dus… eerst je blog een beetje verder opbouwen en daarna: niet te bang zijn.

Wat denk jij?

