Soul Beach: een exclusieve club

Titel: Soul Beach: een exclusieve club
Auteur: Kate Harrison
Uitgeverij: The House of Books
ISBN: 978-90-443-3339-8
Jaar van uitgave: 2012
Aantal pagina’s: 304

Op de ochtend van de begrafenis van haar zus ontvangt Alice een vreemd mailtje. Het mailtje is gestuurd door haar zus, maar dat kan helemaal niet, want zij is overleden. Via nog enkele vreemde mailtjes komt Alice terecht op Soul Beach, een soort van sociaal netwerk site waar allemaal doden leven. Ook haar zus is daar. Alice weet helemaal niet of het wel waar kan zijn. Alles lijkt er zo perfect, maar toch zijn de mensen die er leven dat niet helemaal. Alice probeert uit te zoeken of dat deze wereld echt is en hoe haar zus hier terecht gekomen is.

Ik wist niet goed wat ik moest verwachten en mijn eerste indruk over dit boek was dat het echt vreemd was. Een meisje dat haar met haar dode zus kan spreken op een internet site? Wie verzint zoiets? Eigenlijk bleef dat gevoel mij bij tot ongeveer in de helft van het verhaal. Ik had nog niet echt een idee waar het verhaal naartoe zou gaan. Ging Alice op zoek naar de moordenaar van haar zus (haar zus was vermoord en de moordenaar nog niet gevonden) of ging ze juist iemand anders proberen te helpen? Het was allemaal maar wat raadselachtig.

Maar toen er dan eindelijk een richting aan het verhaal werd gegeven, werd het interessanter. Ik werd nieuwsgierig naar het einde en kon me er beter in inleven. 
Af en toe is er een kort stukje dat geschreven is vanuit het opzicht van de moordenaar. Je weet niet wie het is, maar je wordt er heel nieuwsgierig door. Dit geeft je de kans om zelf een beeld te vormen van de moordenaar.
Eigenlijk wou ik dat dit een alleenstaand verhaal was, want ik vrees dat het vervolg een aftrekstel zal zijn van dit boek.

Het verhaal is echt in het nu geschreven, met alle sociale media, technologische snufjes… die op dit moment helemaal in zijn. Ik vrees wel dat als je het boek over enkele jaren zal lezen dat je erg gaat merken dat deze dingen verouderd zijn. Het is dus niet zo’n boek dat je over honderd jaar nog zal lezen en waar je eigenlijk niet van beseft wanneer het geschreven is.

Ik zou niet zeggen dat het een literair hoogstandje is, maar het is gewoon leuk om te lezen als ontspanning. Ik denk dat een doorsnee tiener dit boek met veel plezier zal lezen!

3 op 5

3 gedachtes over “Soul Beach: een exclusieve club

Wat denk jij?

