Origami sieradentechnieken

Titel: Origami sieradentechnieken: een geïllustreerde handleiding voor de traditionele en eigentijdse technieken
Auteur: Ayako Brodek
Uitgeverij: Librero
ISBN: 978-90-5764-968-4

Wat?
Een boek met uitleg en tips om origami te vouwen en te verwerken in een sieraad.
Eerst wordt er uitgelegd hoe je bijvoorbeeld een parel maakt en vervolgens zijn er, soms meerdere, stappenplannen hoe je er een sieraad van maakt.

Structuur, stappenplan, foto’s
Het boek bevat prachtige foto’s die ook waarheidsgetrouw zijn. Als je het stappenplan correct uitvoert bekom je weldegelijk het vooropgestelde resultaat.
Het stappenplan bestaat uit tekeningen met pijltjes en tekst die vrij duidelijk zijn, maar soms moet je wel je best doen om te ontdekken hoe iets moet gebeuren. Zo weet ik nog steeds niet wat een bergvouw is, ook al komt het dikwijls aan bod. De inleiding met basisbegrippen is vrij vaag.
Het boek zit vrij gestructureerd in elkaar en begint ook met de basisvouwen en technieken uit te leggen. Hierna zijn er verschillende sieraden per thema gesorteerd.
Net zoals elk knutselboek moet je gewoon raken aan de omschrijving en na een tijdje begrijp je vlugger wat de auteur bedoelt.

Mijn mening: 4/5

Niveau
Voor ik dit boek kocht had ik nog nooit met origami gewerkt, op een doosje vouwen na. Ik ben vrij handig en kon ook meteen aan de slag. Er zijn duidelijke aanduidingen over het niveau, maar die heb ik niet echt bekeken en dat bleek ook niet nodig. Toch ondervond ik soms moeilijkheden bij bepaalde stappen die moeilijk te tonen zijn a.h.v. prentjes.
Ik denk dat vrijwel iedereen met dit boek aan de slag kan, zowel mensen die al ervaring hebben als mensen die dit niet hebben.
De indruk die ik wel kreeg was dat een zekere voorkennis van het maken van sieraden vereist is. Zelf ben ik hier al jaren mee bezig en was het niets nieuws, voor sommigen zou dit een probleem kunnen vormen bij de afwerking.

Mijn mening: 4.5/5

Origami sieraden in de maak!

Ruimte voor eigen creaties
Het boek bestaat voornamelijk uit stappenplannen waarmee je exact hetzelfde sieraad kunt maken als op de foto. Dit doe ik niet graag, dat is zo onpersoonlijk en weinig origineel. Gelukkig kon ik met de technieken me echt uitleven en waren de foto’s heel inspirerend.

Mijn mening: 4.5/5

Conclusie
Een prachtig boek met ideeën om het hele jaar door te vouwen. Alleen al van erdoor te bladeren krijg je zin om te beginnen. De uitleg is vrij duidelijk en er wordt aan het begin de nodige uitleg gegeven over de materialen.
Eén minpuntje van de vertaler is het woord fiberfill. Een Engels woord dat duidt op vulwatten die je bijvoorbeeld in knuffels steekt. Daar kon toch een vertaling voor worden voorzien!
Het boek heeft me zeker geïnspireerd, gestimuleerd en vooral veel geleerd over origami. Let wel, het gaat hier specifiek over sieraden, dus vele dingen zijn, als ze niet zijn verwerkt in bijvoorbeeld een ketting, niet echt decoratief of nuttig.

Sieraden resultaat

2 gedachtes over “Origami sieradentechnieken

Wat denk jij?

