Zo teken je…

P7100046Titel: Zo teken je Zeedieren/Huisdieren/Wilde dieren/Boerderijdieren
Auteur: Damien Toll
Uitgeverij: Rebo Productions
ISBN: Zeedieren: 978-90-3662-185-4
Huisdieren: 978-90-366-2184-7
Boerderijdieren: 978-90-366-2187
Wilde dieren: 978-90-366-2186-1

boeklover6Wat?
Een reeks boeken voor kinderen waarin wordt uitgelegd hoe je dieren tekent. Er zit vooraan ook een klein boekje bij dat kant-en-klare taferelen bevat waar je de dieren bij kan tekenen en zo een eigen prentenboek kan maken.

boeklover4Structuur, stappenplan, foto’s
Er is een inleiding waarin wordt uitgelegd welke materialen je best gebruikt, hoe het boek precies in elkaar zit en hoe je de stappen moet uitvoeren. Deze uitleg is duidelijk en handig voor het gebruik van de rest van het boek.
Dan heb verschillende stappenplannen om dieren te tekenen. Je moet telkens een raster tekenen en stap voor stap je tekening opbouwen. Er staat bij elke stap een kort stukje tekst met uitleg over de volgorde van de nieuwe lijnen en waar je moet op letten. Eigenlijk heb je dit zelfs niet nodig, want de tekeningen spreken voor zich. Het boek is goed gestructureerd en waarheidsgetrouw.

Mening: 4.5/5

boeklover7Niveau
Toen ik deze boeken kreeg, ondertussen al een heel aantal jaartjes geleden, was ik helemaal into tekenen. Ik volgde al enkele jaren tekenles en kon dus al redelijk goed tekenen. Toch vond ik het moeilijk om zonder enig aanknopingspunt dieren te tekenen. Met dit boek kon ik op een eenvoudige manier toch mooie tekeningen maken.
Als je helemaal nog geen ervaring hebt met tekenen zal het nog steeds moeilijk zijn om tekeningen te maken die aanleunen tegen de voorbeelden. Maar als je al een beetje kan tekenen zal je waarschijnlijk zonder problemen een mooi resultaat bekomen. Dit boek is dus geschikt voor kinderen die al een beetje kunnen tekenen, maar je moet absoluut geen groot tekentalent zijn om de tekeningen te kunnen maken.

Mening: 4/5

boeklover5Ruimte voor eigen creaties
Op het eerste zicht is er niet echt veel ruimte voor eigen creaties. Je hebt wel vooraan in het boek een boekje met taferelen waar je de dieren uit het boek moet in tekenen. Dit heb ik echter zelf nooit gebruikt, omdat ik dat niet zo leuk vond. Maar wat ik zelf wel heb gedaan is eigen taferelen gemaakt en daar de dieren in geplaatst. Hierboven zie je een paar voorbeelden. Ik heb deze boeken ook gebruikt om kaftpapier te maken.

Mening: 3.5/5

Conclusie
Het is een hele leuke reeks boeken waarmee je mooie tekeningen kan maken. Ik heb er nog steeds plezier van. Ik kan deze boeken aan iedereen aanraden die graag dieren wil leren tekenen, maar niet goed weet hoe er aan te beginnen. Er is een goede structuur en duidelijke instructietekeningen.
Je kan de dieren gebruiken om toe te voegen aan prenten of versieringen. Je kan ze ook gemakkelijk groter of kleiner tekenen.

4 op 5

3 gedachtes over “Zo teken je…

Wat denk jij?

