Indien plaats beschikbaar

Titel: Indien plaats beschikbaar
Auteur: Sofie Rozendaal
Uitgeverij: Vangennep Amsterdam
ISBN: 978-94-6164-057-4
Uitgave: juni 2012
Aantal pagina’s: 256

Sofie is 21 en gaat voor het eerst mee op een vlucht waar haar vader piloot van het vliegtuig is. Het moest er eens van komen, want haar vader gaat bijna op pensioen.
Tijdens de vlucht, die naar Los Angeles gaat, leert ze Joost, de knappe co-co-piloot, kennen. Ze leert niet alleen hem, maar ook een deel van zichzelf kennen. Ze krijgt flashbacks over een periode in haar leven waarvan ze dacht dat die ver achter haar lag. Haar tienerjaren, die niet zo makkelijk waren. Onder andere haar vroegere passie voor paarden komt weer boven.

Dit is het romandebuut van Sofie Rozendaal en ik moet zeggen dat het meteen raak is. Het boek nam me mee vanaf de eerste pagina en liet me niet meer los tot de laatste letter gelezen was. Dit alles in slechts twee dagen!

Indien plaats beschikbaar bevat autobiografische elementen uit het leven van Sofie Rozendaal, die het verhaal heel echt maken. Het is verteld vanuit het opzicht van Sofie. Je kan haar frustratie in verband met haar vader goed meevoelen. Ze leert hem namelijk van een heel andere kant kennen dan ze gewend is. Thuis is hij altijd afwezig en is zijn ritme verstoord door jetlags, maar in het vliegtuig straalt hij gezag uit.
In het begin wist je nog niet zo goed wat er allemaal gebeurt was in het verleden van Sofie. Maar aan de hand van flashbacks, die goed geplaatst waren tussen de fragmenten vanuit de cockpit in, kwam je steeds meer over haar te weten.
Slechts een enkele keer vond ik dat het spanning brak van een gebeurtenis in het vliegtuig. Maar het gaf je aan de andere kant wel de drang om verder te lezen.

Voor mij was dit het ideale boek om te lezen op vakantie. Ik heb het in één ruk uitgelezen en ik hoop in de toekomst nog meer boeken van Sofie Rozendaal te kunnen lezen. Kortom: een echte aanrader!

6 gedachtes over “Indien plaats beschikbaar

  1. Dit boek kwam ik pas ook al ergens anders tegen en toen was het ook al positief… En nog steeds ben ik niet overtuigd, haha. Misschien toch maar eens kijken of ze ‘m bij de bieb hebben.

  2. Pingback: Een terugblik op 2012 | Boeklover

Wat denk jij?

