Vriendschapsbandjes geknoopt voor jou

Titel: Vriendschapsbandjes geknoopt voor jou
Auteur: Kitty de Wolf
Uitgeverij: Forte
ISBN: 978-90-5877-532-0
Jaar: 2005

Wat?
Je kent ze vast wel. Die kleurige armbandjes die aan zee op de dijk worden verkocht. Ze zijn zo schattig met al die kleurtjes.
En je kunt ze zelf maken! In dit boekje wordt uitgelegd hoe je te werk gaat om je eigen armbandjes te knopen.

Structuur, stappenplan, foto’s
De verschillende technieken zijn van makkelijk naar moeilijk geordend met duidelijke en waarheidsgetrouwe foto’s erbij.
De stappenplannen zijn goed, maar de eerste cruciale tekening zorgt bij mij voor verwarring. Op een van de eerste bladzijden wordt namelijk uitgelegd hoe je de twee basisknopen moet maken, een rechtse en een averechtse, maar als ik uitvoer wat er wordt voorgedaan bekom ik telkens de tegenovergestelde knoop. Dit heeft heeft heel wat problemen veroorzaakt bij de eerste armbandjes, tot ik begon met rechts en averechts om te keren. Sindsdien ging het goed.

Mening: 3/5

vriendschapsbandjes

Niveau
Dit boek start helemaal van nul en is dus geschikt voor iedereen die genoeg geduld heeft om armbandjes te knopen. Waarschijnlijk zullen de eerste exemplaren niet zo heel erg glad zijn, maar het is een kwestie van oefening.
Zelf heb ik al heel wat ervaring met het ontwerpen van sierraden en toen ik eenmaal doorhad wat er fout was met de rechtse- en averechtse knoop ging het als vanzelf.
Misschien nog een tip: probeer je knopen overal even hard aan te trekken, dan blijft je werk egaal.

Mening: 5/5

Ruimte voor eigen creaties
Het lijkt misschien wel alsof je enkel de vernoemde armbandjes kunt knopen, maar als je er een tijdje mee bezig bent zal je merken dat je de verschillende patronen met elkaar kunt combineren. Op de foto hieronder zie je een paarse (nr.4) en een oranje (nr.2) armband. Ze zijn allebei gebaseerd op hetzelfde patroon, maar bij de oranje heb ik er nog rechte strepen aan toegevoegd.
Ook armband nr. 3 is een variatie op het ruitjespatroon.

Mening 5/5

P8040512

Conclusie
Een zeer leuk boek met ideetjes om dode momenten op te vullen. Als je bijvoorbeeld een lange treinreis moet maken (zoals ik naar Amsterdam) dan zet je thuis een werkje op, je steekt het in je tas en als je je verveelt begin je te knopen. Je kan steeds stoppen, zonder dat je werkje kapot gaat.
Die basisknopen hadden wel duidelijker uitgelegd moeten zijn, want veel mensen zijn niet geduldig genoeg om te blijven zoeken tot ze weten hoe het moet.

4,5 op 5

 

 

Knoop jij wel eens armbandjes als je je verveelt? En draag je ze ook?

Mijn antwoord: Ja, ik draag de armbandjes, maar alleen in de zomer.

8 gedachtes over “Vriendschapsbandjes geknoopt voor jou

    • Ja dat is waar! Op dit ogenblik hou ik me er niet echt meer mee bezig, maar af en toe vind ik het leuk om nog eens iets eenvoudig te knutselen, tussen alle grote projecten door. Eens creabea, altijd creabea😀

Wat denk jij?

