Haar naam was Sarah

Titel: Haar naam was Sarah
Auteur: Tatiana de Rosnay
Uitgeverij: Artemis & co
ISBN: 9789047200796
jaar: 2008

Omschrijving website uitgevrij:
De tienjarige Sarah wordt in de nacht van 16 juli 1942 samen met haar ouders opgepakt en naar de Velodrome d’Hiver in Parijs gebracht, waar duizenden joden worden verzameld voor deportatie. Niemand heeft echter gezien dat Sarah haar kleine broertje Michel in een kast opsloot, net voordat de politie het appartement binnendrong.

Zestig jaar later krijgt Julia Jarmond, een Amerikaanse journaliste in Parijs, de opdracht een artikel te schrijven over deze razzia, een inktzwarte bladzijde in de Franse geschiedenis. Ze gaat op zoek in archieven, en via het dossier van Sarah ontdekt ze een goed verborgen geheim van haar eigen schoonfamilie. Haar echtgenoot probeert haar ervan te weerhouden zich met deze geschiedenis te bemoeien, maar Julia besluit desondanks het spoor van Sarah te volgen.

Ik had al heel veel positieve reacties over dit boek gelezen en was er dus zeer benieuwd naar. Ik werd ook niet teleurgesteld, het is een prachtige roman die je volledig meesleept in de levens van Julia en Sarah.

Ik ben altijd al erg geïnteresseerd geweest in geschiedenis en ook al is dit verhaal natuurlijk fictie, het is toch gebaseerd op waargebeurde feiten.
Voordien wist ik helemaal niets over de razzia van Vél d’Hiv.
Ik las het boek in het Frans, omdat ik vind dat het verhaal zo nog meer authenticiteit krijgt. (En natuurlijk ook om mijn Frans wat bij te schaven.)

Ik leefde helemaal mee met Sarah, wiens verhaal in flashbacks verteld werd, maar ik voelde minder mee met Julia. Toch snapte ik haar beslissingen om door te gaan met haar onderzoek ook wel. Als je ontdekt dat je familie onbewust iets te maken heeft met de Jodenvervolging…

De spanning werd goed opgebouwd en je wou ook verder lezen. Op het einde vond ik het ook jammer dat er een tijdsprong werd gemaakt tussen 2002 en 2005, maar eigenlijk is dit beter voor het verhaal.

Dit boek zet je toch wel aan het denken. Hoe blij ik wel niet moet zijn dat ik hier en nu geboren ben en dat niemand mij vervolgt.
Sarah had alleen maar goede bedoelingen door haar broertje achter te laten in een kast, maar het draaide uit in een vreselijk drama.
Een boek dat iedereen gelezen moet hebben!

5 op 5

15 gedachtes over “Haar naam was Sarah

  1. Ik moest heel erg huilen bij het lezen van dit boek. Het is allemaal zo oneerlijk!
    Ik vond de verhaallijn van Julia erg mooi, omdat het alles voor mij veel realistischer maakte. Omdat het zich in het heden (of nou ja, bijna) afspeelde werd het voor mij veel duideljker dat de oorlog nog steeds een rol speelt in het leven van mensen nu en dat maakte het alleen nog maar aangrijpender.

  2. Ik ben vast van plan om dit boek ook nog te gaan lezen. Ik heb wel de film gezien, maar aangezien het boek toch altijd beter is wordt het hoog tijd dat ik hem eens uitcheck bij de bieb 🙂

  3. Pingback: Haar naam was Sarah | Boeklover

  4. Pingback: Boek vs Film: Haar naam was Sarah | Boeklover

Wat denk jij?

