Delirium Amoris

Titel: Delirium Amoris
Auteur: Lauren Oliver
Uitgeverij: The House of Books
ISBN: 9789044332834
Aantal pagina’s: 432
Verschijningsdatum: februari 2012

Lena woont in de Verenigde Staten van de toekomst. Hier zijn vele dingen anders dan nu, zoals het feit dat liefde als een ziekte wordt beschouwd. De ziekte heeft zelfs een heuse naam: Delirium Amoris. Iedereen krijgt rond zijn 18de verjaardag een behandeling tegen de ziekte en daardoor ben je veilig en zal je nooit meer verliefd worden. Maar voor je 18de loop je gevaar, daarom doet de regering er alles aan om er voor te zorgen dat niemand verliefd kan worden. Lena telt dan ook de dagen af tot haar behandeling, tot op het moment dat ze verliefd wordt…

Eerst was ik vrij terughoudend over dit boek en stelde ik het lezen ervan uit. Maar nadat ik een paar positieve recensies had gelezen, besloot ik dat ik maar eens moest beginnen. Dat was een goede beslissing, want ik vond het een heel leuk boek!

In het begin kon ik niet zo goed in het verhaal komen, omdat ik het nog niet echt interessant vond. Ik vond dat het boek veel gelijkenissen had met de Hongerspelen. Het gaat over de Verenigde Staten in de toekomst, waar de regering iedereen in de tang heeft en waar een stil verzet ontstaat. Maar vanaf het moment dat Lena de jongen ontmoet waarop ze verliefd wordt, begon ik het boek echt leuk te vinden. Ik ontdekte dat het verhaal heel anders in elkaar zat dan de Hongerspelen. Ik was gefascineerd en tegelijk verontwaardigd door alle regels waaraan de inwoners zich moeten houden. De spanning in het boek was duidelijk voelbaar, wanneer Lena bijvoorbeeld achterna gezeten werd, had ik het gevoel dat het me zelf overkwam. Lauren Oliver schrijft met een groot inlevingsvermogen en dat maakt het boek extra spannend.
Ik had wel al een vermoeden hoe het boek zou eindigen, maar uiteindelijk heeft de schrijfster me toch verrast. Hierdoor wil ik het vervolg, Pandemonium dat in oktober verschijnt, zeker lezen!

Voor mij was het even doorzetten in het begin, maar toen ik eenmaal in het verhaal zat, heb ik het boek met veel plezier gelezen!

4,5 op 5

7 gedachtes over “Delirium Amoris

  1. Ik vond het boek ook veel overeenkomsten met de Hongerspelen hebben.
    Echt een heel leuk boek om te lezen. Ik kijk uit naar het tweede deel.

    • Ik denk dat het vrij typisch is bij boeken die aanleunen bij het genre Dystopia. Gelukkig was het niet totaal hetzelfde!😉
      Het tweede deel wil ik zo snel mogelijk zien te bemachtigen als het uit is! Ik ben echt benieuwd🙂

  2. Pingback: Een terugblik op 2012 | Boeklover

Wat denk jij?

