De ooggetuige

Titel: De ooggetuige
Auteur: Simone van der Vlugt
Uitgeverij: Ambo|Anthos uitgevers
ISBN: 9789059651630
Jaar: 2012

Marjon Jonker is toevallig aanwezig in een juwelierszaak als er een overval wordt gepleegd. Doordat de overvallers denken dat ze blind is wordt ze met rust gelaten en kan ze ongedeerd het pand verlaten.
Achteraf blijkt dat Marion niet blind is, maar slechtziend en misschien wél iets gezien heeft.
Vanaf dan is het nog maar een kwestie van tijd. Hoe snel zullen de overvallers haar vinden?

Dit boekje is een geschenk dat je bij aankoop van meer dan een bepaald aantal euro cadeau kreeg in de boekhandel tijdens de maand van het spannende boek. Ik heb dit boekje niet gekregen door het kopen van een boek, maar door het winnen van een wedstrijd op De boekblogger.

Dit leek me zo het type boek om op een warme, lome dag buiten te lezen en zo gezegd zo gedaan. Al na een uurtje was het boekje uit, maar echt goed vond ik het niet. Ontspannend? Dat wel!

Het verhaal begint in het politiebureau, na de overval en dit trok meteen mijn aandacht. Het begin is nog vrij goed uitgewerkt, maar naarmate de paginas vorderen gaat het me te vlug.
Op hele korte tijd komt het hoofdpersonage van alles te weten, wat in een normaal boek veel langer zou duren. Ook het einde is zeer abrupt.
Ik besefte al gauw dat het opgelegde aantal pagina’s (minder dan 100, waarschijnlijk om de kosten te drukken) een echte handicap vormen voor het verhaal.
Dit is gewoon een thriller die veel meer uitwerking nodig heeft en daardoor ook spanning verliest.

Ik denk dat ik erg van dit boek zou hebben genoten als het was uitgeschreven in een paar honderd pagina’s, want het onderwerp, slechtzienden, interesseerde me erg en je merkte dat de auteur ook informatie had opgezocht.
Misschien dat ik binnenkort nog wel een ‘echt’ boek van haar lees.

Overigens, de titel is zeer goed gevonden!

3 op 5

7 gedachtes over “De ooggetuige

  1. Ik ben het helemaal met je eens over dit boek, maar dat had je denk ik in mijn recensie al gelezen. Leuk om te zien dat we het eens zijn. Ook ik vind dat het boek veel langer had moeten zijn. Zo was het niet spannend en ging het verhaal veel te snel.

Wat denk jij?

