Over bloggen (en de neveneffecten ervan): de invloed van blogs

Er bestaat geen twijfel dat media een grote invloed op ons hebben. We kijken naar televisie en worden overspoeld door hippe programma’s en reclames. In tijdschriften is het niet anders.
Ook op internet is dit effect zichtbaar via reclames en artikels. Maar hoe zit het nu met persoonlijke (boeken)blogs? Hebben die invloed op mij?

Hoe het begon…

Voor ik (samen met Ellen) deze boekenblog opstartte las ik graag. Ik ging regelmatig naar de bibliotheek en kreeg af en toe een boek cadeau, maar daar bleef het bij. Dat er andere mensen waren die online ook over boeken spraken kwam niet in me op.
Tot het moment dat ik begon met het volgen van enkele willekeurige blogs. Die gingen over onderwerpen die me niet zodanig interesseerden, maar het feit dat die door gewone mensen, zoals jij en ik, werden geschreven sprak me aan. Zou ik dit ook kunnen?

Zo gezegd, zo gedaan en meer dan een jaar later schrijf ik dit. Ondertussen ben ik overspoeld door boekenblogs en zou ik me geen leven zonder meer kunnen voorstellen.

Ik, beïnvloed? Jazeker, meneer!

Dagelijks lees ik recensies over boeken en als een boek me interesseert voeg ik het toe aan mijn verlanglijstje. Ik kijk op bibliotheek catalogi (ja, in het meervoud, ik bezoek er meerdere), kijk op online verkoopsites naar de beste prijzen en schuim boekwinkels en markten af.
Waar ik vroeger met het probleem zat dat ik niet wist wat te lezen, omdat het moeilijk was om te selecteren wat ik leuk zou vinden, is het nu een luxeprobleem geworden.

Dit alles komt vooral door het feit dat ik nu de (hopelijk eerlijke) mening van bloggers lees en dat geeft me meer vertrouwen om een boek uit te lenen of te kopen. Bovendien maken schrijftips en auteursinterviews het nog interessanter om een boek te lezen.
Dankzij bovengenoemde zaken lees ik ook steeds vaker boeken die ik echt goed vind, juist omdat ik een beter idee heb van wat er op de markt is en wat me interesseert.

Daarnaast heb je ook nog het gemeenschapsgevoel. Je kan communiceren met anderen, er zijn zelfs speciale boekensites zoals librarything en goodreads waar je mensen met dezelfde voorkeuren ‘ontmoet’.

Om het dus kort samen te vatten: als je ook maar een recensie op een blog leest ben je al beïnvloed. Als de recensie negatief is, is de kans kleiner dat je het boek gaat lezen. Of juist groter, omdat je het boek graag wilt afkraken.

Hoe denk jij hierover? Vul je ook nog even de poll in?

13 gedachtes over “Over bloggen (en de neveneffecten ervan): de invloed van blogs

  1. Ja, het leven verandert echt als je zelf een blog begint en andere blogs leest! Mijn boekenkeuze is vooral beinvloed door wat ik op de blogs lees. En wat ik aangeboden krijg door uitgevers, natuurlijk.

    Ik heb nooit meer “niets te lezen” in huis. Dat is leuk, maar als ik naar mijn berg boeken kijk, denk ik ook wel eens: moet dat nog allemaal gelezen worden? Maar ja, elk van die boeken ziet er leuk uit!

    • Mijn gevoel komt een beetje overeen met het jouwe denk ik. Soms vind ik de berg boeken ook een beetje bedreigend en als ik dan eens iets voor school moet lezen dan heb ik er ook geen zin in omdat ik mijn planning moet doorbreken!

    • Alleen zo jammer dat er niet zo heel veel Nederlandstalige boekenblogs zijn. Op een bepaald moment kreeg ik alleen maar Engelstalige boeken bij op mijn lijstje en aangezien die hier moeilijker te vinden zijn was dat nogal stom. Gelukkig ontdek ik de laatste tijd ook steeds meer Nederlandse blogs, zoals die van jou!

  2. Ik vind het heerlijk om recensies van andere boeken te lezen,
    maar erg vaak ga ik niet de boeken die ik zie op (Nederlandse) boekenblogs lezen,
    omdat mijn interessegebied zich veel meer richt op historische romans en klassieke literatuur.
    Maar wanneer ik een ander soort boek wil lezen, beïnvloeden blogs me juist heel erg!

    • Ja, je leest inderdaad veel historische dingen en zo, maar ik denk dat er ook blogs zijn die hierover recensies plaatsen, maar die zullen wat moeilijker te vinden zijn. Zelf lees ik ook graag historische romans, maar ik doe het niet vaak genoeg!

    • Precies! Ik vind de achterkant van een boek vaak heel vaag en een boekwinkel/markt of bibliotheek geven je zo’n overvloed dat met een aantal aanbevelingen kiezen makkelijker wordt.

  3. Sinds ik blog heb ik soms ook het gevoel dat ik meer MOET lezen dan dat ik WIL lezen. Maar dan bedenk ik me hoe geweldig het is dat mensen mij gratis boeken sturen om te lezen. Dat is dan een leuk neveneffect van bloggen!
    Ik ben vooral beginnen bloggen omdat ik in real life maar weinig mensen ken die zo bezeten zijn van boeken als ik. Ik had een platform nodig om over boeken en lezen te kunnen lullen zoveel als ik wil, zonder dat ik mensen verveel met mijn praatjes! (Als ik ze wel verveel dan lezen ze maar een andere blog 🙂

  4. Ik vind het leuk om andere blogs te lezen omdat ik soms goede recensies lezen over boeken die ik anders niet snel zou kopen of meebrengen uit de bib. Ik heb zo al echte pareltjes ontdekt.
    In m’n omgeving zijn er maar weinig echte lezers, dus is het dubbel zo leuk om tips te ontdekken en te delen.

    • Eigenlijk is het bij mij precies hetzelfde! De omgeving is niet echt een boekenliefhebber, maar op internet vind je wel mensen die er ook iets van weten en dan is het fijn om zo nieuwe boeken te ontdekken!

  5. Klopt helemaal! Ik merk ook dat het algemene anthousiasme over lezen ervoor zorgt dat ik veel meer lees, dus los van met welke boeken ik in aanraking kom, beinvloed het me ook op een algemenere manier.

Wat denk jij?

