Villa Triste

Titel: Villa Triste
Auteur: Lucretia Grindle
Uitgeverij: AW Bruna
ISBN: 978022999432
Jaar: 2012

Er wordt een doodgeschoten man met zijn mond vol zout gepropt teruggevonden. Ispettore Pallioti wordt op de zaak gezet en algauw wordt duidelijk dat de vermoordde een Partizaan, een lid van een Italiaanse verzetsbeweging tijdens WOII, was.
Tussen het bewijsmateriaal vindt Pallioti niet alleen krantenknipsels uit die tijd, maar ook het dagboek van Caterina. Dit dagboek haalt de oorlog terug naar boven en de rol die de vermoordde man er gespeeld heeft. Het is duidelijk dat er meer achter zit, maar wat heeft dit te maken met zijn dubieuze overlijden?

Van dit boek heb ik maar matig genoten en op een bepaald ogenblik (na 354 pagina’s) ben ik zelfs gestopt met lezen. Dit boek heeft veel potentieel, maar dit komt er niet volledig uit en uiteindelijk was het voor mij een sleur om bepaalde passages te lezen.

Allereerst de voorkant. Waarom staat er: “Twee zussen in Florence nemen tijdens de Tweede Wereldoorlog een moedige beslissing die veertig jaar later grote consequenties heeft…” , terwijl er tussen 1945 en 2006 toch wel duidelijk zestig jaar zit?

Daarnaast had je ook nog het onderzoek van Pallioti. Dit vond ik namelijk helemaal niet interessant en ik kon vaak niet volgen. Dit had ook te maken met de lange pauzes tussen het lezen, maar bepaalde verbanden kon ik niet leggen en ik vond het onderzoek vrij ongeloofwaardig.

De dagboekfragmenten daarentegen, die slorpten me helemaal op. Ik vond ze zeer interessant en ik denk dat een heel boek in deze stijl me erg zou geboeid hebben. Uiteindelijk kwam het er op neer dat ik vlug de passages ertussen las om verder te kunnen lezen in het dagboek van Caterina. Vanaf een gegeven moment hielden die op, dus dit was ook het ogenblik voor mij om te stoppen met lezen. Ik had graag geweten wat er met Caterina is gebeurd, maar dat zal er niet meer van komen.

Ik had hoge verwachtingen van dit boek; het is een mix van mijn favoriete genres: thrillers en historische romans, maar deze verwachtingen werden niet ingelost. Of toch niet wat de spannende stukken betreft.

Geen quotering wegens het niet beëindigen van het boek.

6 gedachtes over “Villa Triste

  1. Jammer is dat. Ik had het idee dat veel mensen dit wel een mooi en goed boek vonden.
    Ik heb pas ook twee boeken niet uitgelezen en ik weet dan nooit zo goed of ik er dan een recensie over ‘mag’ schrijven…

    • Dat gevoel heb ik ook al gehad en soms recenseer ik een boek dan ook niet. Maar nu had ik 3/4 gelezen, wat een hele tijd in beslag had genomen. Ik vond dat ik dan wel een recensie kon schrijven.
      Ik denk dat voor velen dit een mooi boek is, maar op de een of andere manier kon het speurwerk me niet boeien. De geschiedenis daarentegen, die vond ik fantastisch. Dus stoppen gaf me een dubbel gevoel.
      Maar gelukkig zijn er nog zoveel andere boeken!

Wat denk jij?

