Hoe het nu verder moet met lezen…

We kunnen het niet meer ontkennen: de vakantie is definitief voorbij. Afgelopen weekend mocht het dan wel mooi weer zijn, maar de scholen zijn terug open, mensen keren terug naar hun werk en het ‘gewone’ leven gaat terug zijn gangetje.

Zo ook voor mij, als boekblogger. De tijd die ik de afgelopen weken besteedde aan lezen wordt nu ingevuld door school, huiswerk, vrienden, hobby’s en bovenal slaap. Als ik ‘s avonds in mijn bed lig lukt het meestal nog wel om een hoofdstukje of twee te lezen, maar meer moet je niet verwachten, want de slaap lonkt.

Daarbovenop komen nog eens de verscheidene boeken die ik moet lezen en (op alle mogelijke manieren) bespreken. Ik ben nu begonnen aan mijn afstudeerjaar, het 6de middelbaar, en aangezien ik Latijn-Moderne talen volg ben ik voorzien van de nodige literatuur. Vijf boeken moet ik lezen voor Nederlands, drie voor Engels, (maar) twee voor Frans en twee voor Duits. Dat kan tellen!
Of ik het leuk vind? Dat is heel dubbel. Als ik een boek mag kiezen (van een lijst) dan kan het mij meestal nog wel boeien, maar het is vooral het uitwerken van een opdracht en dus de vereiste aandacht die me afschrikken.

schoolboeken

Voorlopig moet ik voor elk vak beginnen met een boek te lezen, maar spijtig genoeg moet ik bijna alle afgewerkte opdrachten al inleveren binnen iets meer dan een maand.
Gelukkig had ik voor Engels het geluk om een lijst te krijgen met, volgens de leerkracht, alleen maar goede boeken. Natuurlijk zijn ze niet allemaal naar mijn smaak, maar er zitten een heleboel interessante titels tussen. Uiteindelijk besloot ik zowel Disgrace van Coetzee, als Lord of the flies van Golding mee te nemen uit de bieb.

Voor Frans moet ik L’etranger van Camus lezen en voor Nederlands Een schitterend gebrek van Arthur Japin. Voor Duits weet ik het nog niet.
Het komt erop neer dat ik mijn eigen leeslijstje aan de kant moet zetten en goed moet doorlezen tijdens de weekends.

Nu vraag ik me soms af: hoe krijg ik het nog gedaan om artikels te schrijven voor de blog en zeker, recensies schrijven. Op een week had ik namelijk maar 100 bladzijden gelezen in The patchwork marriage van Jane Green, wat ik nochtans een zeer leuk boek vind. Gelukkig merk ik dat ik in het weekend eens goed kan doorlezen, dus het komt wel goed.
Want immers, het lezen van een boek voor school in bed is not done! Volgens mij toch…

Hoe sta jij tegenover het verplicht lezen van boeken? Krijg jij je eigen boeken nog gelezen?

12 gedachtes over “Hoe het nu verder moet met lezen…

  1. Jammer dat je nu zo druk bent met school, Katrien. Maar ja, dat hoort erbij. Eigenlijk is het alleen maar leuk dat je zo van lezen houdt, dan zal het met deze boeken ook wel meevallen. Volgens mij heb je wel mooie boeken te pakken, dus misschien wordt het toch nog leuk. Ja, je eigen keuze lezen is natuurlijk altijd fijner. Maar ja! Even doorbijten, dan heb jij je diploma!

    • Daar heb je helemaal gelijk in, Judith! Eigenlijk valt het me ook niet zo zwaar, maar het is vooral de verplichting en alles te samen, huiswerk en zo.
      Maar ik ga waarschijnlijk volgend jaar Engels-Nederlands studeren, dus dan zal ik ook nog wel mogen lezen😉

  2. Een schitterend gebrek, mooi! En van Disgrace heb ik een theaterstuk van gezien.
    Verplicht lezen vind ik lastig. Leerlingen lezen tegenwoordig heel veel, maar dat is op het internet/ondertiteling, etc. Ik vind dat boeken lezen niet verplicht moet zijn. Ik ken ook zoveel mensen die niet meer lezen, omdat het op de middelbare school moest.

    • Ik denk dat eens een boek lezen geen kwaad kan, want ik ken mensen die daardoor leuke auteurs zoals Nicci French hebben ontdekt. Maar het is vooral de opdrachten die niet leuk zijn en natuurlijk opgelegde boeken. Vooral als het klassiekers zijn vind ik het lasti: mag dit worden opgelegd? Camus komt nu eigenlijk echt niet interessant over…

  3. Ik lees ook wel eens “verplicht” maar dan niet voor school. Als blogger krijg ik wel eens leesopdrachten. Met een schuin oog kijk ik nu naar mijn eigen ntl-stapel. Ik kom er niet aan toe. Ik lees graag thrillers, maar de laatste tijd heb ik veel chicklits en YA gelezen. Maar vervelend vind ik het niet. Ik lees graag en lezen met een deadline geeft me op de een of andere manier een kick.

    Vroeger las ik voor school de boeken gewoon in bed hoor. Als het boek boeit, why not? Elke dag een stukje voor het slapengaan is elke dag eens stuk dichter bij het einde van het boek moet je maar denken. Des te sneller kan je weer een boek van jezelf lezen.

    • Lezen voor de blog met een deadline doe ik wel graag. Het geeft me, net zoals bij jou een gevoel dat ik nog meer zin heb om te lezen.
      Lezen voor school doe ik niet meer voor het slapengaan, omdat ik merk dat ik dan niet altijd even aandachtig ben, dus ik moet er echt tijd voor maken. Maar gelukkig valt het allemaal wel mee. Liever lezen dan studeren😉 (Het hangt natuurlijk van het vak af.)

  4. Hoef jij maar 5 Nederlandse boeken te lezen?
    Ik moet er verdeeld over de 4e 5e en 6e klas 12 lezen, maar in de 4e en 5e heb ik niet veel al gelezen, dus dat moet ik dit jaar nog gaan doen.
    Ik maak van het verplicht lezen gewoon iets minder een verplichting. Voor december moet ik drie Engelse boeken gelezen en nu ben ik al met 1 bezig (wuthering heights, een boek dat ik in het Nederlands heel indrukwekkend vond en nu nog mooier) en daarna probeer ik Nederlands verplichte boeken af te wisselen met boeken die ik zelf wil lezen en Engelse verplichte boeken. Zo voelt het toch minder of het moet;) Ik heb wel het geluk dat ik uit best veel leuke boeken kan kiezen.
    Een schitterend gebrek van Arthur Japin heb ik niet gelezen, maar wel de Zwarte met het witte hart van hem en die vond ik erg mooi!

    Succes met lezen!

    (ik lees trouwens wel voor het slapen gaan, en als ik moe word dan doe ik de boekenlegger een bladzijde terug die ik de volgende dag herlees en ga ik slapen)

    • Tja, 5 klinkt misschien weinig,maar ik heb ook nog Frans, Duits en Engels en ik weet niet of jij voor al die vakken ook boeken moet lezen.
      Daarnaast moeten we altijd een grote opdracht uitvoeren, dus het is best wel veel werk.
      Ook jij nog veel succes met lezen!

Wat denk jij?

