De dorpswinkel van Madame Josette

Titel: De dorpswinkel van Madame Josette
Auteur: Julia Stagg
Uitgeverij: The House of Books
ISBN: 9789044334562
Aantal pagina’s: 320
Uitgave: juni 2012

Fogas is een rustig dorpje waar nooit iets speciaals gebeurt. Maar daar komt verandering in wanneer Fabian, de neef van Josette, opeens opduikt. Josette, de eigenares van de dorpswinkel, heeft al jaren niets meer van hem gehoord en ineens is hij daar. Hij is mede-eigenaar van de winkel geworden nadat de man van Josette overleden is. Hij wil daarom de hele winkel moderniseren om zo meer omzet te creeëren, maar dat tegen de wil van Josette en de andere dorpelingen in.

Dit boek is het vervolg op het boek Met de Franse slag, een boek dat ik nog niet heb gelezen. Gelukkig wordt alles wat te maken heeft met het voorgaande verhaal nog eens kort uitgelegd. Daardoor kan je perfect volgen zonder het eerste boek gelezen te hebben.

Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van de verschillende dorpelingen. Zo bekijk je het verhaal een beetje van alle kanten en dat vond ik een leuk aspect aan het boek. De overgangen zijn niet heel duidelijk aangegeven, maar daar had ik eigenlijk geen last van.
In het begin wordt het probleem met Fabian gesteld en daarna wordt er eigenlijk gewoon beschreven wat er allemaal gebeurt in het dorp. Het eerste gedeelte van het boek is niet echt heel spannend, maar daarom niet minder interessant. Ik vond het heel aangenaam om de beschrijvingen te lezen en ik moest af en toe eens glimlachen bij een grappige passage. Ik vond het eerste deel heel gezellig om te lezen. Ik had echt het gevoel dat ik in een Frans bergdorpje was.
Het tweede gedeelte van het boek wordt spannender en dat was een aangename afwisseling. Hoewel bepaalde gebeurtenissen mij een beetje te toevallig leken (bv. Iemand is in gevaar en ‘toevallig’ komt er net iemand van het dorp langs) heb ik toch van de spanning genoten.

Ik vond het boek heel leuk om te lezen en een goede ontspanning na een saaie schooldag. Het verhaal heeft me niet omvergeblazen qua spanning of angst, maar ik viel ook niet in slaap van verveling. Ik denk dat veel mensen dit boek met plezier zullen lezen!

5 gedachtes over “De dorpswinkel van Madame Josette

  1. Pingback: Nieuwe boeken (22/12) | Boeklover

  2. Pingback: Met de Franse slag | Boeklover

Wat denk jij?

