Vrees me

Titel: Vrees me
Auteur: Tahereh Mafi
Uitgeverij: Blossom Books
ISBN: 9789020679595
Datum van uitgave: 17 september 2012
Aantal pagina’s: 352

Juliette is een monster. Juliette heeft een gave. Wanneer ze iemand aanraakt zuigt ze al het leven uit die persoon. Daarom zit ze al 264 in een isolatiecel, want ze er is opgesloten door het Herstel, die de macht over het land heeft.
Op de 365ste dag komt er een jongen bij haar in de cel, Adam. Juliette heeft geen idee waarom hij er opeens is. Maar het Herstel wel, want het gaat helemaal niet goed met de wereld: mensen lijden honger, het klimaat verandert, de natuur verdwijnt…
Ze hebben ze een wapen nodig en Juliette is daar uitermate geschikt voor…

Dit boek was al een geweldige hype in Amerika en er werd al lang naar het verschijnen ervan uitgekeken in het Nederlands. Er werd gezegd dat het sowieso een bestseller zou worden etc. Ik had dus zeer hoge verwachtingen van dit boek.

Ik begon te lezen met mijn hoge verwachtingen en het begin viel voor mij een beetje tegen. Het ging over Juliette in haar isolatiecel en over het feit dat ze een celgenoot kreeg. Niet heel erg spectaculair vond ik. Ik moest daarnaast ook nog wennen aan de schrijfstijl van Tahereh Mafi. Ze schrijft alles neer wat Juliette denkt, maar de dingen die ze niet wil denken doorstreept ze. In het begin was dat even aanpassen, maar na verloop van tijd vond ik het heel leuk, want je wist echt alles wat er in Juliette omging.
Vanaf het moment dat Juliette uit haar cel wordt gehaald door het Herstel, kwam ik helemaal in het verhaal. Ik voelde de spanning en kon me goed inleven in de gevoelens van Juliette. Je komt meer te weten over het Herstel en hun plannen, over hoe erg de wereld er aan toe is en wie Adam is. Ik wist opeens waarom iedereen dit zo’n geweldig boek vond! Vanaf dat ogenblik heb ik geen seconde meer de aandacht verloren voor het verhaal. Het einde kwam voor mij als een verrassing, maar in de positieve zin. Ik ben erg benieuwd naar de vervolgen op dit boek!

Het boek bevat zowel spanning als romantiek en dat was een leuke mix. Voor mij was het wat doorbijten in het begin, maar eenmaal ik in het verhaal zat kon ik niet meer stoppen. Een echte aanrader dus!

4,5 op 5

12 gedachtes over “Vrees me

  1. Ik had er nog nooit van gehoord en het lijkt me een superraar verhaal. Ik heb trouwens altijd wel dat ik aan een schrijfstijl moet wennen, maar doorgestreepte zinnen lijken me sowieso heel raar in het begin.

    • In het begin was het inderdaad nogal vreemd. Maar eens dat ik een stukje had gelezen en doorhad hoe alles in elkaar zat, begon ik het juist cool te vinden!🙂
      En die doorstreepte zinnen… Ook dit vond ik een beetje raar en het was wat wennen voor mij. Maar daarna vond ik het leuk en origineel bedacht!
      Kortom: als je even doorleest in het begin, kan je algauw niet meer stoppen met lezen!🙂

    • Ja, het is echt leuk om te lezen!🙂
      We hebben je trouwens al toegevoegd aan de verzamelpagina. Leuk dat je ook begonnen bent met bloggen, ik hou je blog in de gaten🙂 Veel succes!

  2. Pingback: Vrees me op Boeklover – Blossom Books

  3. Pingback: Een terugblik op 2012 | Boeklover

  4. Pingback: Verwoest me | Boeklover

Wat denk jij?

