Een schitterend gebrek

Titel: Een schitterend gebrek
Auteur: Arthur Japin
Uitgeverij: De Arbeiderspers
ISBN: 9789029563352
Jaar: 2003

In dit boek vertelt Arthur Japin het liefdesverhaal van Lucia en Casanova.
Het verhaal vangt aan in een schouwburg in Amsterdam, waar een Fransman contact zoekt met Galathée. Hij heeft er geen idee van dat het gaat om zijn verloren jeugdliefde, Lucia. Hijzelf is ondertussen ook van identiteit veranderd en zij heeft haar gezicht afgedekt met een voile.
Lang daarvoor leerden ze elkaar kennen in een dorpje nabij Venetië en ze beloofden elkaar eeuwige trouw. Maar plots verdween Lucia en de Fransman, die toen nog onder de naam Casanova bekend was, bleef verbijsterd achter. Waarom moest Lucia hem verlaten?

Dit is een boek dat ik voor school moest lezen en in tegenstelling tot andere keren heb ik er echt van genoten. Normaal gezien lees ik zulke boeken alleen ‘omdat het moet’.
Alleen de titel al vind ik prachtig. Een schitterend gebrek, ja een schitterend gebrek, dat klinkt, zo’n heerlijk contrast!

“Die Lucia is volmaakt!”
”Dat zou je denken,” Giacomo klinkt plotseling bedrukt. “Ze heeft alleen één ernstige tekortkoming.”
”Welke dan?”
”Zij is te jong.”
Hij meende het, maar zijn broer moest lachen: “Wat een schitterend gebrek!”*

Ik hou van liefdesverhalen en historische fictie en hier krijg je het allemaal. Lucia is een sympathiek personage en haar plotselinge vertrek is aan de ene kant absurd, maar aan de andere kant begrijpelijk. Zeker als je weet hoe hoog schoonheid – toen al – stond aangeschreven in de maatschappij. Ze geeft alles op, niet om haar liefde te kwetsen, juist vóór haar liefde.
Behalve dat ben ik ook tevreden met de schrijfstijl. Deze is vlot en toegankelijk, maar ook zeer mooi en literair.

Het enige minpuntje vond ik de wat meer filosofische passages. Die waren soms wat te uitgebreid voor mij en ik verloor er vlug mijn interesse. Maar langs de andere kant, het hoort bij de tijd. De verlichting, de periode waarin de mens de kennis gretig wordt naar kennis.

Dit boek is zeker een aanrader voor mensen die niet graag of vaak lezen en die een vlot boek willen met heel wat romantiek. Een schitterend gebrek has it all!

4 op 5

 

 

 

*Dit citaat is afkomstig uit Een schitterend gebrek van Arthur Japin, blz. 52

13 gedachtes over “Een schitterend gebrek

  1. Wat een geluk dat je het boek zo mooi vond! Dat is wel heel fijn. Hopelijk zijn de andere boeken voor school ook redelijk goed te lezen.

    Ik vond dit boek ook mooi, maar niet het beste van Japin. Maar het is wel een heel interessant verhaal.

    Wat is het volgende school-boek dat je gaat lezen? Succes ermee.

    • Zopas las ik Disgrace van Coetzee, maar dat heb ik niet gerecenseerd omdat het wat te moeilijk vind om te recenseren. Dit boek vond ik niet gemakkelijk om te lezen en hierover was ik iets minder tevreden.
      Als volgende boek voor school moet ik voor Frans L’étranger (de vreemdeling) van Camus lezen. Hier zie ik echt tegenop, omdat het zo’n klassieker is.
      Binnenkort moet ik nog meer lezen voor Nederlands, maar de titels heb ik nu niet bij me.

  2. Hey Katrien!

    Ik vind de titel ook goed gekozen.
    Een prachtige contradictio in terminis. :p
    Wij moeten nu ‘De engelenmaker’ van Stefan Brijs lezen en ik zit ook te zwoegen op mijn analyse. :p

  3. Pingback: Een terugblik op 2012 | Boeklover

Wat denk jij?

