Ontvoerd

Titel: Ontvoerd
Auteur: Helen Vreeswijk
Uitgeverij: Manteau
ISBN: 978-99-032-3139-1
Uitgave: 2009
Aantal pagina’s: 305

Korte inhoud van achterflap:
Anouk is een gewone tiener. Ze heeft leuke vriendinnen bij wie ze altijd terechtkan, doet het goed op school en komt niets tekort. Toch heeft ze een geheim dat ze met niemand durft te delen. Als ze dan uiteindelijk de moed heeft om het haar ouders te vertellen, vindt ze geen begrip. Haar wereld stort in en ze wenst haar ouders het ergste toe. Maar daar krijgt ze snel spijt van als blijkt dat een onbekende het gezin binnendringt en geld eist voor een leven.

Dit boek heb ik gekocht op de Boekenmarkt in Gent met de bedoeling om een boek te hebben met de letter O voor de A-Z Book Challenge. Ik wist dat ik al bijna alle boeken uit de  jeugdthriller reeks van Helen Vreeswijk had gelezen, maar ik dacht dat dat bij deze nog niet het geval was. Dat was fout gedacht, want al na een paar pagina’s gelezen te hebben ontdekte ik dat ik dit boek al eens had gelezen. Maar omdat het al een hele tijd geleden was, wist ik niet meer zo goed hoe het ging en had ik niet het gevoel dat ik het hele verhaal al kende.

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende oogpunten, dat van de dader, dat van het slachtoffer en dat van de politie. Ik vond de gedeeltes van het politieonderzoek het interessants. Helen Vreeswijk gebruikt haar eigen ervaringen van bij de recherche als inspiratiebron voor haar boeken en je merkt echt dat ze er veel van af weet. Het is heel realistisch en je komt veel te weten over hoe het er aan toe gaat bij de politie. Maar ook de andere gedeeltes waren echt de moeite om te lezen. Op bepaalde momenten was het heel spannend of kon je de angst van de personages heel goed meevoelen. Vooral het feit dat het gaat over leeftijdsgenoten heeft me wel aangegrepen.

Het verhaal is niet echt heel literair of iets dergelijks, maar het leest vooral heel vlot en het is ook erg interessant als het gaat over het politieonderzoek. Het is dus een spannend boek waarin je als je eenmaal begonnen bent met lezen niet meer kan stoppen!

8 gedachtes over “Ontvoerd

  1. Haha zo herkenbaar dat je denkt dat je hem niet hebt gelezen en er dan na een aantal bladzijden achter komt dat je hem gelezen hebt. Heb ik ook wel eens! Leuk dat je hem toch nog gewoon gelezen hebt. Het klinkt als een goed verhaal!

    • Ik ben blij dat ik gewoon nog heb verder gelezen, want ik wist er niet zo veel meer van en ik vond het nog steeds goed. Voor mij een bevestiging dat het een goede schrijfster is😉

  2. Pingback: Judas | Boeklover

  3. Pingback: Promille | Boeklover

Wat denk jij?

