Een poging tot verkleining van de stapel

PA070133Onlangs moest ik voor school een boek halen bij de bibliotheek. Het zou natuurlijk zonde zijn om gewoon het boek uit het rek te nemen en het meteen aan de balie op je kaart te laten zetten.
Nee, je wandelt eerst wat rond, snuistert tussen de boeken en natuurlijk, niet te vergeten, oh zo belangrijk: je kijkt bij de nieuwe aanwinsten. Het mooiste rek van allemaal. Boeken met ruggen die nog niet gekraakt zijn en bladzijden die nog geen ezelsoren hebben of nog geen koffie over zich heen hebben gekregen.
En dan gebeurt het: je ziet dat ene boek dat toevallig op je verlanglijstje staat en je kan de verleiding niet weerstaan. Je neemt het uit het rek, bestudeert aandachtig de cover en leest vervolgens de achterflap. Automatisch wil je ermee verder lopen, maar dan dringt het weer tot je door. Die meer-dan-vijftig andere boeken liggen thuis nog op je te wachten. Die bedreigend hoge stapel, die nooit lijkt te slinken en met gestaag tempo aangroeit. Dat ene boek dat je al meer dan een jaar van plan bent te lezen…
Nee stop! Je moet dat boek van de bieb terugzetten. Je wilt het niet, maar de rede neemt het over van het hart. Als in slow motion zet je het boek terug. In de plaats neem je een tijdschrift mee. Het zal de pijn een beetje doen verzachten, maar wegnemen doet het niet. Als je even later buitenkomt is er die opluchting. Ik heb
het gekund, ook ik kan een impuls onderdrukken, de verslaving is me niet de baas. Ondanks dat zou je natuurlijk graag terug naar binnen gaan, maar je sust je geweten met de gedachte dat de titel en de auteur van het boek duidelijk staan opgeschreven in je boekje met alle boeken die je nog wilt lezen. Er komt nog een kans!

Zoals jullie merken doorsta ik hevige kwellingen in de bibliotheek en natuurlijk ook op andere plaatsen waar er boeken te krijgen zijn.
Om mezelf toch even bewust te maken van wat ik nog thuis heb liggen heb ik een lijst gemaakt per genre van alles wat ik nog moet lezen en het blijkt aardig wat te zijn: zo’n 53 boeken. Niet mis! En zeker niet als je weet dat sommigen al meer dan een jaar gewoon op de plank staan. Te wachten tot ze eindelijk worden opengeslagen. Of die ebooks die ik vergeet omdat ik ze niet zie.

Maar daar komt nu verandering in! Ik heb (alweer) een challenge voor mezelf opgesteld. Ik ga proberen tegen eind februari 2013 vijftien boeken van die fameuze stapel te lezen. Dan vindt namelijk het boekenfestijn bij mij in de buurt plaats en ik weet dat ik ook daar weer veel te veel boeken ga kopen, dus er moet eerst iets van die stapel voor er iets bijkomt.

Of ik ga slagen weet ik niet, maar dat er gelezen zal worden weet ik wel zeker. Situaties zoals hierboven beschreven zullen eerder een regel dan uitzondering worden!

Hoe is het met jouw stapel gesteld? Groeit die ook exponentieel aan?

6 gedachtes over “Een poging tot verkleining van de stapel

  1. Zo herkenbaar! Helaas kan ik de verleiding niet weerstaan om zonder boeken de bieb uit te lopen. De boeken op mijn nog te lezen stapel lopen niet weg denk ik dan. Maar ja, ze staan daar wel ongelezen te versloffen.

  2. heb in mijn kast ook nog veel boeken liggen die ik nog moet lezen maar ga toch elke 4 weken naar de bieb, een voordeel ik lees meer boeken dan dat ik bij de bieb haal in die vier weken dus de stapel slinkt erg langzaamaan.

Wat denk jij?

