De stad der blinden

Titel: De stad der blinden
Auteur: Jose Saramago
Uitgeverij: Meulenhoff
ISBN: 9789029087964
Aantal pagina’s: 304
Uitgave: 1995

Een automobilist wacht voor een stoplicht tot het op groen springt. Opeens zonder enige aanleiding kan hij geen kleuren meer onderscheiden en hij ziet enkele een melkwit licht voor zich, hij is blind. Een oogarts ontvangt de blinde man in zijn praktijk, maar kan geen reden vinden waarom deze nu blind is. Even later wordt ook hij blind. In de hele stad worden er overal mensen plots blind en de regering weet niet hoe ze deze situatie moeten aanpakken. Uiteindelijk beslist ze om de blinden en de mensen die in aanraking zijn gekomen met blinden in quarantaine te plaatsen. Een vervallen gekkenhuis is de perfecte plaats om de blinden heen te voeren, zij kunnen immers toch niet de vreselijke toestand van de kamers of de verstopte wc´s zien. Na deze actie verliezen er toch nog steeds mensen hun zicht. In de stad overheerst de angst en paniek, maar de mensen in quarantaine maken de vreselijkste dingen mee.

De meeste boeken die door mijn school zijn opgelegd willen een diepe boodschap overbrengen, maar laat dat nu net niet aan mij besteed zijn. Mijn eerste opgelegde boek voor de les Nederlands was de science-fiction thriller De stad der blinden en alleen al bij de titel had ik al zoiets van ´Nee, dankje´.

De stad der blinden heeft het aan de oppervlakte over de inwoners van een stad, die allemaal blind worden door de besmettelijke witziekte. De diepere boodschap is volgens mij de mensheid die niet meer humaan is.

Het boek is uniek in zijn soort en heeft een sterk verhaal, toch las het niet als een sneltrein om twee redenen.
Ten eerste omdat er bijna geen eindleestekens voorkwamen. Grotendeels waren de zinnen aan elkaar gelijmd met behulp van komma’s, dit maakte conversaties tussen personages begrijpen erg moeilijk.
Ten tweede waren eigennamen door persoonlijke eigenschappen vervangen, bijvoorbeeld: de eerste blinde, de dokter,…
Verder vond ik het verhaal erg langzaam lezen, dit was natuurlijk beïnvloed door mijn tegenzin om het te lezen. Persoonlijk vond ik het ook erg deprimerend om te lezen, maar er zijn vast mensen die het uitermate interessant vinden om te lezen hoe de wereld er zou uitzien als mensen terug moesten vallen op hun dierlijke kant.
Het boek is trouwens verfilmd en heeft de naam Blindness gekregen. De acteurs die erin meespelen zijn onder andere: Julianne Moore, Mark Ruffalo en Sandra Oh.

Ook al heeft deze auteur de Nobelprijs van literatuur gewonnen, ik vond het maar niets.

13 gedachtes over “De stad der blinden

  1. Jammer dat je het niet leuk vond, Jasmine. Jasmine? Ben je nieuw? Leuk!

    Ik vond dit een heel mooi boek maar ik zit al heel, heel lang niet meer op school en houd wel van dit soort science fiction boeken. Met de schrijfstijl ben ik het wel eens trouwens, ik vond dat ook lastig lezen en waarom die schrijver dat zo doet? Geen idee. Had van mij wel anders gemogen.

    • Nieuw niet echt, bijna een jaar deel ik hier mijn mening met plezier. Ik ben het zeker met je eens dat het een speciaal boek is, toch het idee dat je alles als een allegorie moet lezen, is niet echt voor mij weggelegd. Toevallig kwam ik er gisteren achter dat de schrijfstijl zo vreemd is omdat Saramago je het gevoel van een blinde die leest wilt geven (brailleschrift), waar men ook weinig leestekens vindt, ja daar is over nagedacht =].

      • Alweer een jaar! Sorry, Jasmine, dan is me dat niet opgevallen. Ik lees toch heel regelmatig dit blog.

        Die verklaring over de schrijftstijl kende ik niet – dat is wel interessant. Ik kan het me niet meer herinneren, maar zou die schrijfstijl je echt meer in laten inleven in de personages?

          • Ja, dat dacht ik al. Heel onnodig dan, om op die manier te schrijven. In ieder geval heb jij er wel een mooie recensie over weten te schrijven en dat is toch wel weer leuk – toch een *beetje* waar voor je geld.

  2. Voor mij is de naam Jasmine ook nieuw, oeps?
    Verder lijkt het mij ook niet zo’n denderend boek… Het onderwerp alleen al spreek me niet aan.

      • Dag Jasmine.. ik ben wel nieuw :)! In ieder geval als lezer van dit blog! Best een pittige leeslijst die je ze voor hebben geschoteld. Ik zal eerlijk zeggen dat alle boeken die ik MOEST lezen bij Nederlands heb verafschuwd, ook boeken die ik in andere situaties heel mooi had gevonden! Dat neemt niet weg dat ik je commentaar wel herken.

        Ik moest heel erg wennen aan Saramago: het leest lastig, stug, bijna als een politieke verhandeling en afstandelijk. Maar zijn fantasie en schrijfstijl, dat over alles is nagedacht is eigenlijk best wel geniaal.

Wat denk jij?

