Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht

Titel: Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht
Auteur: Mark Haddon
Uitgeverij: Contact
ISBN: 978-90-254-2605-7
Uitgave: 2003
Aantal pagina’s: 286

Korte inhoud van uitgeverij
Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht is geen gewone detectiveroman. De detective en verteller is Christopher Boone. Christopher is vijftien en heeft een vorm van autisme. Hij weet veel van wiskunde en heel weinig van mensen. Hij houdt van lijstjes, patronen en de waarheid. Hij houdt niet van de kleuren geel en bruin en wil niet aangeraakt worden. Hij is in zijn eentje nooit verder geweest dan het eind van de straat, maar wanneer de hond van de buurvrouw vermoord blijkt te zijn begint hij aan een angstige reis die zijn hele wereld op z’n kop zet.

Ik heb bewust de korte inhoud van de uitgeverij genomen, omdat ik vind dat deze voor die ene keer wel heel goed is. Het geeft je meteen een beeld van hoe het verhaal in elkaar zit. Je krijgt eigenlijk heel de tijd uitleg van Christopher over zijn leven, bepaalde gewoontes, dingen die gebeurd zijn… Dit alles geschreven in een unieke stijl, die zowel grappig is als aangrijpend. Mark Haddon weet het verhaal zo te vertellen dat ik op het ene moment dicht lag van het lachen, maar dat ik me twee seconden later alweer schuldig voelde dat ik durfde te lachen met een bepaald voorval.

Mijn eerste gedachte over dit boek was ‘Geniaal!’ en dat vind ik nog steeds zo, Mark Haddon is echt een goede schrijver. Hij schrijft heel overtuigend en je snapt heel goed hoe een autist denkt. Als ik dit boek vergelijk met Niets was alles wat hij zei  bijvoorbeeld, dan valt mij meteen op dat Het wonderbaarlijke… veel geloofwaardiger is. In Niets was alles wat hij zei ging het meer over de stereotiepe autist en over kenmerken die ik eigenlijk al lang kende. Hiermee wil ik dat boek niet afkraken, maar Het wonderbaarlijke… is gewoon nog net een maatje beter.

Het boek is humoristisch, maar tegelijk grijpt het je aan en dat is net de goede combinatie. Vrij luchtige lectuur over toch een ernstig onderwerp. Deze moet je gelezen hebben!

4,5 op 5

Een gedachte over “Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht

Wat denk jij?

