De e-reader en de bibliotheek

Onlangs was het in het kader van de bibliotheekweek verwendag in de bib. Daar moest ik bij zijn natuurlijk! Er werd een infosessie georganiseerd rond e-reading en hoewel ik zelf een e-reader heb en deze uiteenzetting voornamelijk gericht was op mensen die er nog geen hadden ben ik er toch naartoe gegaan.
Naast de voor- en nadelen en het gebruik van de e-reader (zie hier) ben ik ook heel wat te weten gekomen over de kostprijs van digitale boeken en de toekomst van het uitlenen ervan. In dit artikel presenteer ik je een overzichtje. e-reader

  • Zo’n 60% van de commerciële, Nederlandstalige boeken wordt nu ook als e-boek uitgegeven, maar dit cijfer stijgt, want het e-boek wordt populairder. Toch zijn er nog auteurs die met aandrang hebben gevraagd dat hun boek geen e-boek versie krijgt.
  • Nederland heeft meer digitale lezers dan Vlaanderen. Dit komt omdat bij ons de e-reader zit weggestopt in elektronicazaken, waar de verkoper er in de meeste gevallen niet veel over kan vertellen. In Nederland is dit anders en worden de e-readers verkocht in de grote boekhandels zoals Ako en Selexyz, plaatsen waar een lezer komt.
  • Momenteel zijn e-boeken in België en Nederland nog erg duur, zeker als je dit vergelijkt met de prijzen in de UK en Amerika. Hoe komt dit nu? Het antwoord is simpel. Voor een fysiek boek betaal je slechts 6% BTW en voor een e-boek is dit maar liefst 21%, wat het minieme prijsverschil verklaart. Momenteel wordt hierover gediscussieerd op hoger niveau en vermoedelijk zal de prijs van de e-boeken de komende tijd dalen.
  • Komen er digitale boeken in de bibliotheek? Waarschijnlijk wel, want ergens in de loop van volgend jaar worden (in België) de eerste proefprojecten opgestart.
    Het probleem is dat uitgeverijen terughoudend zijn als het op e-boeken aankomt omdat ze schrik hebben voor piraterij en daarom hun boeken goed beschermen. Dit is goed, maar het maakt het wel moeilijk voor de lezer om aan de boeken te geraken. Het lezen van e-boeken wordt ook steeds populairder, dus er zal wellicht een aanpassing worden gemaakt in de wet i.v.m. bibliotheken, maar welk programma er zal worden gebruikt valt nog af te wachten. Een systeem zoals in Amerika (zie hieronder) wilt men zeker vermijden.
  • In Amerika bestaat al langer een programma, Overdrive, om e-boeken uit te lenen en het wordt al door 80% van de bibliotheken gebruikt.
    Het enige nadeel is dat er, net als bij een fysiek boek, slechts een exemplaar tegelijk kan worden uitgeleend, wat uiteraard absurd is, want de hele digitalisering zou juist moeten zorgen dat het tekort aan bibliotheekboeken wordt weggewerkt.
  • Nog absurder is het feit dat een half jaar geleden uitkwam dat HarperCollins ervoor had gezorgd dat hun bibliotheek e-boeken zichzelf vernietigden na 27 keer te zijn uitgeleend! Waarom? Een fysiek boek zou na 27 uitleenbeurten versleten zijn.

Welke conclusie trek ik hieruit? Als uitgeverijen eens wat beter zouden meewerken en hun angst voor de digitalisatie opzij zouden schuiven zou dat waarschijnlijk niet slechter, maar beter zijn voor hun omzet, want iedereen gaat tegenwoordig digitaal. Daarnaast zullen er ook meer mensen op legale manieren aan hun boeken komen als ze die uitlenen van de digitale bibliotheek of als de prijs van het e-boek zakt.

Ben jij een e-reader? Vind jij dat bibliotheken ook digitaal moeten gaan en denk jij dat dit een positieve invloed op piraterij zou hebben?

9 gedachtes over “De e-reader en de bibliotheek

  1. Je hebt veel nieuwe kennis opgedaan, geloof ik. Interessante bijeenkomst.

    Ik heb inderdaad een e-reader en lees daar regelmatig (maar niet uitsluitend) mee. Het idee van eboeken lenen uit de bieb, tja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Toch vind ik het juist zo leuk in de bieb dat je kan rondlopen en lekker snuffelen in de boekenkasten. Maar ik denk wel dat de bibliotheek met de tijd moet meegaan en eboeken aanbieden.

    Heeft dat effect op de piraterij? Ik denk het niet. Ik had pasgeleden een boek (een roman) nodig dat nog maar 2 weken uit was. Om bepaalde redenen gunde ik die schrijver echt zijn/haar geld niet en heb ik het boek illegaal gedownload – ik heb er trouwens maar een stukje ingelezen want ik wilde iets nakijken. Maar dus al twee weken na verschijnen was dit boek illegaal verkrijgbaar. Dan denk ik niet dat eboeken uit de bibliotheek nog een effect zullen hebben. Erger kan al helemaal niet.🙂

    • Bedankt voor je reactie, Judith!
      Ik vind het zelf ook erg leuk om tussen de rekken te lopen, maar als je een bepaald boek dringend nodig hebt en het is uitgeleend zou een e-versie wel een goede oplossing zijn. Daarnaast vind ik het ook een fijne gedachte dat je dan niet al je e-boeken moet kopen, want dat vind ik op dit moment een van de grootste nadelen!

  2. Interessant! Zeker dat stukje over de prijs, dat verklaart veel. Ik heb een e-reader en ik heb geloof ik nog maar twee keer een digitaal boek gekocht. De rest is “illegaal”. Toch vind ik dat weer lastig. Als ik een ‘gewoon’ boek heb dan kan ik die toch ook uitlenen? :p
    In ieder geval, geef mij maar echte boeken…

    • Bij mij hebben echte boeken ook nog steeds de voorkeur, maar een e-reader ligt wel gemakkelijk in de hand en je kunt het lettertype aanpassen. Is handig voor brillies zoals ik die ’s avonds in hun bed zonder bril lezen.😉
      Ik heb nog geen illegale boeken gedownload omdat ik het onrespectvol vind tegenover degene die het geschreven en uitgegeven hebben. Maar ik vind wel dat er iets aan de prijs zal moeten gebeuren, wilt men de piraterij naar beneden krijgen. Boeken van 5 euro zouden normaal moeten worden!

  3. Wat een leuk artikel! Ik snap nu waarom een ebook nog zo duur is. Vind ik erg jammer trouwens, want daardoor ga ik nog steeds sneller voor een normaal boek. Ik lees heel af en toe nog wel eens een boek op mijn iPad.

  4. Wat een interessant artikel. Ik had geen idee dat dat zo zat met de BTW. Wat jammer eigenlijk. Ik kies namelijk vanwege het minimale prijsverschil tussen gewone boeken en Eboeken toch vaker voor de gewone variant. Ik geloof niet dat het uitleven van digitale boeken erg veel invloed zou hebben op de boeken industrie. Als ik een boek leen in de boek wat ik erg goed vind dan resulteert dat er negen van de tien keer in dat ik het boek aanschaf.

    • Daar denk ik net zo over! Ik vind mijn e-reader vooral handig voor Engelstalige boeken, die hier in de boekhandels heel erg duur zijn. Via internet heb je er gemakkelijk eentje voor iets meer dan vijf euro op je e-reader staan!

  5. Pingback: Challenges 2012-2013: een overzicht | Boeklover

Wat denk jij?

