Tag: boeken kopen

Onlangs beantwoorde Lyanne (Read a book) onderstaande vragen. Op het einde tagde ze Boeklover en zo komen de vragen op onze blog terecht! Ik (Katrien) heb de vragen beantwoord.

Afbeelding afkomstig van weheartit.com

1. Ben jij verslaafd aan boeken kopen?
Tja, wat is verslaafd? Het is zeker niet zo dat ik in elke boekenwinkel die ik tegenkom binnenstap en er een boek koop, in tegendeel, ik probeer dit juist te vermijden. Ik hou er meer van om op evenementen/beurzen een grotere hoeveelheid, vaak afgeprijsde, boeken te kopen. Dit allemaal om financiële redenen! Knipogende emoticon

2. Wanneer koop je meestal boeken?
Daar is geen speciale dag van de week voor, want het heeft meer te maken met de evenementen waar ik naar toe ga of als ik meedoe aan een challenge waar ik een bepaald boek voor nodig heb.  Meestal zit er een hele periode tussen de momenten in.

3. Hoeveel boeken koop je meestal per keer?
De halve winkel meenemen zou leuk zijn, maar kan helaas niet. Meestal koop ik een aantal boeken. Op een goed moment zijn het er minder dan vijf, maar op een slecht moment (zoals op het laatste boekenfestijn) waren het er vijftien! Dat is niet voor herhaling vatbaar, maar wel leuk.

4. Ga je meestal alleen boeken kopen, of met iemand samen?
Met Ellen natuurlijk! We lopen wel alleen rond in de winkel, maar soms roepen we elkaar om iets te tonen of om advies te vragen. Op die manier is het makkelijker om te kiezen wat je wilt.

5. Wat trekt je aan in een boek?
Bij Nederlands leerde ik dat de mens het boeiendst is als hij existensieert, m.a.w. als hij zich in een aanpassingscrisis bevindt. Dat is eigenlijk ook wat ik zo leuk vind: iemand bevindt zich in een moeilijke situatie, hoe gaat hij het aanpakken? Bij mij moet er dus actie zijn. Teveel gedachtenstromen en filosofische passage wekken slaap op, echt waar!

6. Is er een specifiek genre waar je meteen naartoe gaat in een boekwinkel?
Niet echt, meestal probeer ik me aan mijn lijstje te houden en snuister ik zomaar wat rond. Toch kan ik ook impulsaankopen doen. Dit is meestal met boeken waarvan ik weet dat ik ze graag zal lezen: thrillers, romans, historische fictie en soms chicklit, maar daar pas ik mee op, want als het te slap is, dan heb ik mijn geld verkwist.

7. Koop je boeken liever nieuw, tweedehands of maakt het je niet uit?
Omdat ik niet veel geld heb speelt het financiële aspect een belangrijke rol en zal ik steeds voor de goedkoopste uitgave kiezen. Ik koop niet zo vaak in de gewone boekhandel boeken (wel in Engeland), omdat ze hier enorm duur zijn. Naast afgeprijsde boeken koop ik ook graag tweedehands, maar het boek moet in goede staat zijn.

8. Hoeveel geef je gemiddeld uit aan boeken in de maand?
Hier kan ik geen getal op plakken. Er zijn maanden dat ik geen boeken kopen en maanden dat ik het wel doe, maar de prijs varieert naargelang het aantal boeken en de plek waar ze vandaan komen.

9. Heb je jezelf wel eens een boek-shopverbod opgelegd?
Een paar maand geleden nog, maar het draaide uit in een flop, want ik was door de VRT uitgenodigd om naar een boekenevenement te komen. (Meer hierover binnenkort)
Daarom besloot ik dat ik niet ga proberen om geen boeken meer te kopen, maar de stapel gewoon klein te houden door… te lezen natuurlijk!

10. Hoe lang duurt het voordat je aan een boek begint nadat je hem hebt gekocht?
Als ik het boek supergraag wil lezen begin ik er snel in, maar als het een boek is dat ik heb gekocht omdat er nog budget over was of als er nog veel andere leuke boeken op de plank staan kan dit erg lang duren (lees: meer dan een jaar)!

11. Koop je liever meerdere voordelige, dunne boeken, of één duur, dik boek?
Een chique hardcover is natuurlijk fantastisch, maar kost een bom duiten. Geef mij dus maar die paperback! Ik vind het trouwens ook handiger om mee te nemen en als die wat beschadigd is vind ik het minder erg.
Ik ga voor kwantiteit, want meestal lees ik een boek slechts een keer.

12. Heb je nog iets te zeggen over je boekverslaving?
Ik vind het een prima verslaving, maar die mag niet omslaan in een koopverslaving. Er zijn immers genoeg manieren om gratis aan boeken te komen, door bijvoorbeeld naar de bibliotheek te gaan.
Ik denk ook niet dat ik zo snel een koopverslaving zal oplopen hoor. Ik heb een leesverslaving, dat is het juiste woord! Glimlach

13. Wie tag je?
Ik tag drie blogs, nl. Een letter meer graag (Anneke), Craving Pages (Joany) en De lady library (Lady Nina & Co).
Je kan natuurlijk ook gewoon meedoen in de reacties of op je eigen blog!

12 gedachtes over “Tag: boeken kopen

  1. Leuke vragen – én antwoorden. Ik geloof dat wij redelijk om één lijn zitten. Ik ben ook voorzichtig met boeken kopen – ik heb wel geld daarvoor maar ik heb nog zo’n stapel liggen dat het zonde is nog meer geld aan boeken uit te geven.

    Ik zou ook graag de halve winkel mee nemen! Meestal koop ik in de winkel niet meer dan 3 boeken (en dat maar een paar keer per jaar), maar zo’n boekenfestijn, ja, da’s andere koek!🙂

    • Daar heb je gelijk in, Judith! Toch ga ik proberen me dit jaar echt aan mijn lijstje te houden, om miskopen te voorkomen. Ik heb nog nauwelijks boeken gelezen die ik er vorig jaar kocht, want ik heb me er teveel op impuls laten gaan.

  2. Leuk beantwoord! Grappig trouwens, ik hou vaak wel van boeken met veel gedachtenstromen etc. Tenminste, als ze goed zijn uitgewerkt natuurlijk.

    Ik vind het tof dat je mij getagd heb, ik ga zo meteen aan de slag. Thanks!

  3. Pingback: The Book Buying Tag: ze willen weten hoe ernstig mijn “boeken-kopenverslaving” is | Een letter meer graag

  4. Wat een leuke antwoorden, super dat je mij hebt getagged maar aangezien de tag bij mij is begonnen heb ik hem al ingevuld🙂 Ik ben wel erg benieuwd naar de antwoorden van de andere ladies die je hebt getagged.

  5. Pingback: Tag: Boeken kopen | De Lady Library

Wat denk jij?

