Kamer

kamerTitel: Kamer
Auteur: Emma Donoghue
Uitgeverij: Dwarsligger
ISBN: 9789049801540
Jaar: 2012

Op de dag dat Jack vijf wordt is hij nog nooit buiten geweest. Alles wat buiten is zit in tv en bestaat niet zegt mam. Hij woont samen met haar in Kamer en elke dag spelen ze honderden spelletjes. ‘s Avonds moet hij in kast, want dan komt ouwe Nick en hij brengt eten mee.
Op een dag wil mam ontsnappen en daar heeft ze Jacks hulp voor nodig. Zal het hen lukken? En wat als ze eenmaal buiten zijn, hoe moet het dan verder?

Dit boek sprak me in de eerste plaats aan omdat het zo’n mooie cover heeft. Die jongen die een woord op de muur tekende, dat maakte me nieuwsgierig. Het boek leek interessant en toen ik enkele dagen later een interview met de auteur (zie extra) bekeek was ik helemaal overtuigd: dit boek moest ik lezen!

En gelijk had ik, want ik vind het boek fantastisch!
Aan het begin is de schrijfstijl wel even wennen omdat een vijfjarige nu eenmaal anders denkt dan een volwassene. Dit vond ik juist zo knap gedaan. Een boek voor volwassenen vanuit het perspectief van een kind. Jack springt van de hak op de tak en sommige dingen begrijpt hij niet, maar jij weet wel wat erachter zit.

Het verhaal kwam ook vrij traag op gang, maar dat was ook nodig, want je moet je inleven in een heel andere wereld, dus neemt wat tijd in. Maar eens het ontsnappingsplan naar boven komt kun je dit boek niet meer wegleggen. Het is zo spannend!
Ook de confrontatie met de buitenwereld is interessant. Voor Jack, die aannam dat alles wat hij op tv zag nep was is het vreemd om alles in het echt te aanschouwen. Hij heeft bijvoorbeeld ook moeite met bepaalde gewoontes en gebruiken en wilt graag terug naar Kamer.

Het einde vond ik ook heel mooi. Zoals ze in het filmpje zeggen is het niet echt een happy end, maar toch weer wel. Je merkt dat er toch nog hoop is. Meer verklap ik niet.

Een schitterend boek dat je zeker moet lezen! Ik heb er enorm van genoten en het doet je ook nadenken over de ‘normale’ wereld. Wat als jij bent opgesloten? Hoe ga je daarmee om?

5 op 5

 

 

 


Extra: Richard en Judy interviewde Emma Donoghue over haar boek Kamer. Het is een commercieel interview voor WHSmith, maar zeker de moeite waard

Interview met de auteur

6 gedachtes over “Kamer

  1. Wij wilden dit boek misschien lezen voor de “leesclub”, uiteindelijk is het een ander boek geworden, maar dit boek spreekt me nog steeds erg aan. Wie weet.🙂

  2. Pingback: Boekenfestijn 2013 | Boeklover

Wat denk jij?

