De engelenmaker

Titel: De engelenmaker
Auteur: Stefan Brijs
Uitgeverij: Atlas
ISBN: 978-90-450-14951
Jaar: 2005

Korte inhoud van de uitgeverij:
Op 13 oktober 1984 keert na een afwezigheid van bijna twintig jaar Doktor Victor Hoppe terug naar zijn geboortedorp Wolfheim, vlak bij het drielandenpunt in de buurt van Vaals en Aken. De bekrompen dorpelingen reageren argwanend op zijn komst, zeker als blijkt dat hij drie kinderen van een paar weken oud bij zich heeft: een identieke drieling met een schrikwekkende afwijking. Na enkele bijzondere genezingen wordt de dokter toch aanvaard in het dorp en gestaag groeit zijn populariteit. Zijn kinderen zijn echter zelden te zien en dat voedt de geruchten. Langzaam groeit het besef dat ze alle drie ernstig ziek zijn. Maar er blijkt meer aan de hand, niet alleen met de kinderen, ook met de dokter zelf die, gegijzeld door zijn verleden, een beslissing neemt die hem onsterfelijkheid moet bezorgen.

Eerlijk? Dit boek was niets voor mij. Ik las het enkel omdat het moest voor school.
Alleen al de voorkant vond ik schrikwekkend en leek niet in overeenstemming te zijn met de titel. Dit bleek een foute inschatting, want de titel is goed gekozen en die vreemde vlek kan je ook verbinden met het klonen.

Het is een soort science-fiction in het verleden. Het verhaal speelt zich af in de jaren 80’ in een zeer gelovige gemeenschap en daar botsen de christelijke waarden met die van de wetenschap. Ook de dokter heeft ze niet allemaal op een rijtje, want door zijn autisme neemt hij de bijbel letterlijk en wilt hij door zichzelf te klonen ‘God het nakijken geven’.

De reden waarom ik dit boek niet leuk vond is omdat het zo luguber is. De beschrijving van de drie kinderen van de dokter vond ik gewoon erg. Ook op het einde doet de dokter een daad, die tot in het kleinste detail beschreven wordt en het is gewoon zó vies! Ik heb de passage dan ook maar met een half oog gelezen.

Aan de andere kant kan ik ook wel begrijpen waarom dit boek zoveel ophef, in de positieve zin dan, maakte. Je wordt meteen meegezogen in het verhaal en je leest er vlotjes doorheen. Je bent nieuwsgierig wat er gaat gebeuren, dus je doet geen weken over dit dikke boek. Ik las het op vier dagen uit.

Kort samengevat, geen boek voor mij, maar wel voor de mensen die houden van science-fiction en niet teveel last hebben van hun maag.

3 op 5

6 gedachtes over “De engelenmaker

  1. Ik heb dit boek ook ooit voor school gelezen. Ik kan me herinneren dat ik het juist wel een goed verhaal vond, omdat het zo luguber was, haha. Maar dat is alweer zo lang geleden…

  2. Mooie recensie, Katrien. Je vond het verhaal dus verschrikkelijk maar kon het boek toch waarderen voor wat het was.

    Ik heb het ook gelezen. Vond het niet fantastisch maar wel een goed boek. Ik had ook wel een gevoel van afschuw bij het lezen hoor, en dat ene stuk heb ik denk ik ook met een half oog gelezen.🙂

  3. Pingback: De engelenmaker | Boeklover

Wat denk jij?

