Charmante leugen

Titel: Charmante leugen
Auteur: Julie Cohen
Uitgevrij: Poema Pocket
ISBN: 978-90-210-0901-8
Jaar: 2007

Rosie Fox is medium en tijdens haar shows brengt ze mensen in contact met hun dierbaren ‘aan gene zijden’. Ze weet hoe ze het publiek moet bespelen en niemand vermoedt haar bedrog.
Op een dag doet ze een echte voorspelling en is ze plots beroemd. Zo komt ze in contact met Harry Blake, een knappe journalist. Hij is vastberaden om te bewijzen dat ze geen echt medium is en besluit haar te volgen op haar tournee.
Hun relatie wordt steeds vriendschappelijker en Rosie begint te twijfelen aan haar leugens. Moet ze er wel mee doorgaan?

Ik had al veel positieve dingen gehoord over Julie Cohen en toen ik dit boek tegenkwam op het boekenfestijn besloot ik het meteen in mijn karretje te leggen.
Nu ik na zoveel tijd nog eens zin had in een chicklit leek dit het ideale boek…

Ik genoot vooral van het aspect dat dit boek gemakkelijk te lezen was en je het op elk moment kon oppikken.
Ook het thema sprak me wel aan. Ik hou van een beetje mysterie en ik was nieuwsgierig naar hoe Rosie het aanpakte. Ik stelde me ook wel vragen – hoe is het nu toch mogelijk dat iedereen haar gelooft? Maar dan dacht ik: waarschijnlijk komen er alleen mensen naar die show die in waarzeggerij geloven.
Ook Harry is een leuke kerel, maar meer naar het einde toe doet hij iets waartoe ik hem niet in staat achtte. Het verhaal neemt er een iets te drastische wending.

Het verhaal heeft me dus niet helemaal overtuigd. Zoals ik al schreef vond ik de personages leuk, maar het was vooral het plot waar ik me aan stoorde.
Bepaalde elementen hingen voor mij te los aaneen en Rosie geloofde quasi alles wat haar gezegd werd.
Bij het einde stelde ik me ook vragen. Alles lukte zomaar, zonder dat er verdere uitleg aan werd gegeven. Op deze manier boette het boek in aan geloofwaardigheid. Ik denk dat het een veel sterker verhaal had kunnen zijn als verschillende voorvallen waren gestaafd met meer achtergrondinformatie.

Dit is een leuk boek als je het niet te nauw neemt met waarheden en goed gestaafde argumenten. Goed om eens in weg te zinken in een drukke periode!

3 op 5

Een gedachte over “Charmante leugen

Wat denk jij?

