Haar naam was Sarah

Titel: Haar naam was Sarah
Auteur: Tatiana de Rosnay
Uitgeverij: Artemis & co
ISBN: 978-90-472-0179-3
Jaar van uitgave: 2007
Aantal pagina’s:335

Korte inhoud van uitgeverij:
De tienjarige Sarah wordt in de nacht van 16 juli 1942 samen met haar ouders opgepakt en naar het Vélodrome d’Hiver in Parijs gebracht, waar duizenden joden worden verzameld voor deportatie. Niemand heeft echter gezien dat Sarah haar kleine broertje Michel in een kast opsloot, net voordat de politie het appartement binnendrong.
Zestig jaar later krijgt Julia Jarmond, een Amerikaanse journaliste in Parijs, de opdracht een artikel te schrijven over deze razzia. Ze gaat op zoek in archieven en via het dossier van Sarah ontdekt zij een goed verborgen geheim van haar schoonfamilie.

Het boek stond al heel lang op mijn verlanglijstje en toen ik het dan eindelijk in handen had, duurde het nog een hele tijd, maar eindelijk heb ik Haar naam was Sarah gelezen! En het was meer dan de moeite waard!

Gedurende het eerste deel van het boek zijn de hoofdstukken afwisselend vanuit het standpunt van Sarah en dat van Julia Jarmond verteld. Je komt te weten wat er precies is gebeurt met Sarah tijdens haar jeugdjaren en je leert Julia en haar zoektocht naar het leven van Sarah kennen. De stukjes vanuit Sarah’s standpunt lopen eigenlijk vrij gelijk met de vorderingen van Julia’s zoektocht. Dat vind ik een goede combinatie en je verliest er nooit je aandacht door.
Voor ik het boek gelezen had, dacht ik dat het voornamelijk zou gaan over de Holocaust, maar eigenlijk gaat het ook over het persoonlijke leven van Julia Jarmond. De stukken over de Holocaust zijn heel interessant en waarheidsgetrouw en ik besef nu pas hoe weinig ik hier voordien over wist. Deze gebeurtenissen hebben me echt heel erg aangegrepen. De stukken over Julia’s leven vond ik ook leuk om te lezen, dit was ook een goede verlichting voor het zware onderwerp van het boek.

Zeker naar het einde toe kon ik niet meer stoppen met lezen, het verhaal leest heel vlot en je bent er meteen helemaal in meegezogen. Op een bepaald moment heb ik mezelf echt moeten tegenhouden om het boek niet in één keer uit te lezen! Ik weet niet zo goed hoe ik mijn gevoel over dit boek moet beschrijven, maar het is in ieder geval lang geleden dat ik een boek zo vlot en met zo veel plezier heb uitgelezen. Haar naam was Sarah is echt alle lof waard!

5 op 5


Extra: Lees hier wat Katrien van dit boek vond.

8 gedachtes over “Haar naam was Sarah

    • Leuk!
      Het is inderdaad interessant dat het ook over het persoonlijke leven van Julia gaat en niet alleen over de oorlog en de holocaust enzo. Anders zou het nogal zwaar kunnen worden…

  1. Pingback: Een terugblik op 2012 | Boeklover

  2. Pingback: Boek vs Film: Haar naam was Sarah | Boeklover

  3. Pingback: Het appartement | Boeklover

Wat denk jij?

