Troubadour

Titel: Troubadour
Auteur: Mary Hoffman
Uitgeverij: Van Goor
ISBN: 978-90-475-1171-7
Aantal pagina’s: 313
Jaar van uitgave: 2010

Elinor leeft in de middeleeuwen tijdens een periode met veel kruistochten. Ze is ook op de leeftijd om uitgehuwelijkt te worden, vaak aan oude mannen. Ook zij heeft prijs, haar vader heeft een vreselijke man voor haar op het oog. Maar Elinor wil helemaal niet met hem trouwen, want ze is heimelijk verliefd op de knappe troubadour Bertran. In totale wanhoop verlaat ze haar vertrouwde leventje om vermomd als jongen rond te trekken met een gezelschap van troubadours en joglars in een poging om Bertran achterna te gaan.
Ondertussen gaat er weer een kruistocht op weg, ook ditmaal om de ketters uit te roeien. Bertran de Mirramont is ook een ‘ketter’, hij is dus in gevaar, maar hij laat zich niet zomaar doen. Elinor en hij worden steeds verder in de richting van het gevaar gedreven…

Sinds ik de Stravaganza-serie van Mary Hoffman heb gelezen, ben ik helemaal weg van haar boeken. Door haar manier van schrijven kan je je echt ongelooflijk goed inleven in het verhaal, dat trekt me altijd erg aan. Ook in dit boek waren de beschrijvingen heel levendig en geloofwaardig, bij momenten leek het echt alsof je je in een middeleeuwse burcht bevond.

Ook in de personages kon ik me erg goed inleven, ik vond vooral Iseut, een trobairitz (een vrouwelijke troubadour) heel heel leuk personage. Elinor leert haar pas later in het verhaal kennen, maar ze sprak me meteen aan. Het hele aspect van de troubadours en hun manier van leven trouwens ook. Mary Hoffman geeft dit zeer waarheidsgetrouw weer en achteraan is er ook een stukje historische informatie bijgevoegd die ik een fijne aanvulling vond bij het verhaal. In het verhaal komen veel historische figuren voor, maar hun handelingen zijn vaak fictief.

Troubadour is een jeugdboek, maar ik denk dat een volwassene het ook met veel plezier zou lezen. Je wordt helemaal meegezogen in de middeleeuwse sfeer en je bent van de eerste tot de laatste pagina geboeid!

4,5 op 5

 

 


Extra: Lees hier wat ik van een ander boek van Hoffman, De Valkeniersknoop, vond!

Een gedachte over “Troubadour

Wat denk jij?

