Challenges 2012-2013: een overzicht

Kerstversiering Ellen 21-12

Challenges, als boekenblogger kom je er niet onderuit. Het kan gaan van het aantal boeken dat je op een jaar wilt proberen te lezen tot een specifieke eis over de inhoud of de titel.
Afgelopen jaar deden Ellen en ik mee aan een heleboel challenges en die hebben we niet allemaal even goed afgerond. Voor een mooi overzichtje per challenge kan je nog tot januari terecht op de challenge-pagina. In dit artikel geven we alvast een korte samenvatting en enkele vooruitzichten voor 2013.

2012

Maar eerst die challenges van vorig jaar, hoe zat dat nu precies?
We namen deel aan de 100+ Books in a year challenge en we konden natuurlijk al van op voorhand weten dat we dit niet gingen halen. Wishful thinking noemt men dat. Uiteindelijk heb ik besloten om te gaan voor 60 boeken i.p.v. 100. Nog drie boeken en ik ben er (volgens Goodreads). Ellen heeft haar uitdaging gewijzigd naar vijftig boeken en ook daar is ze bijna.

De Mystery & Suspense challenge bracht ik volledig tot een goed einde. Ik hou van thrillers en met deze challenge als duwtje in de rug las ik met gemak twaalf spannende boeken. Leuke challenge, maar misschien niet uitdagend genoeg.

Omdat ik dit jaar een ereader kocht besloot ik deel te nemen aan de ebook challenge. De bedoeling was dat je een niveau koos en ik ging voor tien ebooks. Dat heb ik ook mooi kunnen afronden en het was voor mij een goede aanmoediging om mijn ereader te gebruiken. Ik gebruik hem nog steeds niet erg vaak, maar vind het wel een aangenaam ding. Wil je meer weten over ereaders, lees hier wat ik te weten kwam in de bibliotheek!

Dan was er nog de A-Z book challenge (blog niet meer te vinden). Daar deden zowel Ellen als ik aan mee en ik vind dat we het er best goed vanaf hebben gebracht. Je moest proberen boeken te lezen met telkens een andere eerste letter in de titel, tot je het hele alfabet bijeen had gesprokkeld. Kan ik er wat aan doen dat die J, X en Y zo moeilijk zijn?
Ellen deed het ook goed en had slechts vier letters die ze niet gelezen heeft.

2013

Komend jaar willen we onze strategie een beetje wijzigen. Al dat titel gedoe stond ons niet zo aan omdat je dan een boek moet lezen puur op de titel en een aantal boeken of een manier van lezen is nu ook niet zo spannend.

Daarom besloot Ellen mee te doen aan de Ik lees Nederlands! uitdaging van Judith van De Boekblogger. Ze gaat voor een roze koek, of in andere woorden ze zal proberen 15 boeken van Nederlandstalige auteurs te lezen. Dus geen vertalingen, die wij altijd maar onder onze neus geschoven krijgen zonder dat we het echt beseffen.

Hieronder een lijstje van de ideetjes die ze al heeft, suggesties zijn altijd welkom.

  • Esther Verhoef (Déjà vu)
  • Simone van der Vlugt
  • Mariëtte Middelbeek (Crash)
  • Saskia Noort
  • Els Beerten
  • Bavo Dhooge
  • Herman Koch (Zomerhuis met zwembad, Het diner)
  • Sabine De Vos (23 augustus)
  • Myrthe van der Meer (PAAZ)
  • Lisette Jonkman (Glazuur)

Ook ik heb mezelf onderworpen aan een uitdaging, maar dn iets helemaal anders, nl. de Around the world in 12 books challenge van Shannon van Giraffe Days.
Ik zal proberen elke maand een boek uit een ander land te lezen. Er is een lijst van landen opgegeven en ik moet zeggen: het is niet gemakkelijk. Met de hulp van de lijsten op Goodreads kwam ik al een heel eind, maar voor een heleboel landen heb ik nog geen auteurs en/of titels kunnen vinden.

Ook hier zijn suggesties welkom. België is normaal geen probleem hoor, ik zie later nog wel wat ik wil lezen. Ik ben vooral op zoek naar romans en niet zozeer reisverslagen in het Nederlands of Engels.

  • Frankrijk … – Marc Levy
  • Sudan De tolk: mijn verhaal van Darfur – Daoud Hari ???
  • Wales The Welsh girl – Peter Ho Davies
  • Fiji … – …
  • België … – …
  • Zuid-Korea … – …
  • Israel Ode aan de vreugde/Vier liefdes – Shifra Horn
  • Palestina Ochtend in Jenin – Susan Abulhawa
  • Brazilië … – …
  • China … – Lisa See
  • Egypte … – …
  • Argentinië … – …

We zijn erg benieuwd naar wat jullie volgend jaar zoal zullen lezen en of jullie challenges zijn geslaagd. Wie onze lijstjes nog kan aanvullen mag dat altijd doen!

15 gedachtes over “Challenges 2012-2013: een overzicht

  1. Pingback: Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  2. Succes met alle uitdagingen! Die van 2012 hebben jullie goed volbracht. Ik heb de A-Z challenge ook gedaan en ook op 3 of 4 letters na helemaal uitgevoerd. Tja, sommige letters zijn nu eenmaal heel lastig.

    Bij Brazilie denk ik aan Paolo Coelho. Of is hij Argentijns? In beide gevallen een mogelijkheid. Ik vind ‘m echter zelf niet zo geweldig.🙂

  3. Pingback: Een terugblik op 2012 | Boeklover

  4. Ik vind de uitdaging van Judith heel leuk. Ik zie ‘m overal terug.
    Die “around the world” klinkt pittig. Het mag wel vertaald zijn neem ik aan? En heeft het dan te maken met de nationaliteit van de schrijver?
    Ik wens jullie succes!

  5. Leuke challange, misschien nog een paar tips
    Sierra Leone: ‘Maanschaduw’ of ‘Fantoomliefde’ van Aminatta Forna
    India: ‘De witte tijger’ van Aravind Adiga
    Italie: ‘Vissen voeren’ van Fabio Genovesi of ‘Zo ook op aarde’ van Davide Enia

    groetjes,

Wat denk jij?

