Matched

Titel: Matched
Auteur: Ally Condie
Uitgeverij: Lemniscaat
ISBN: 978-90-447-0319-8
Jaar van uitgave: 2010
Aantal pagina’s: 287

Cassia leeft in de toekomstige maatschappij waar alles perfect geregeld is door de Unie. Er wordt voor jou bepaald wie je toekomstige man/vrouw is, je match. Er wordt voor jou beslist welke boeken, gedichten… je mag lezen, wanneer je doodgaat…
Maar dan maakt de Unie een fout en vanaf dat moment krijgt Cassia steeds meer in de gaten dat niet alles zo perfect is als het lijkt en dat het ook anders kan…

Normaal gezien ben ik niet zo’n fan van dystopische boeken omdat ik vaak de indruk heb dat het allemaal een beetje hetzelfde is. Dit kan je natuurlijk evengoed zeggen over Chicklits, die ik toch steeds geweldig vind.😉 Maar voor echte toppers die door veel mensen bejubeld worden, maak ik al eens een uitzondering. Dit heb ik ook gedaan voor Matched en daar ben ik blij om!

Iets wat ik altijd interessant vind aan dit soort boeken is hoe de maatschappij precies in elkaar zit. Ally Condie geeft deze informatie stukje bij beetje prijs en dat maakt je heel nieuwsgierig. In het begin was ik erg verontwaardigd over de manipulatie van de Unie en over het feit dat niemand, ook Cassia niet, hier tegenin ging. Maar naarmate het boek vorderde, voelde je dat Cassia in opstand kwam en kon je heel goed met haar meeleven. Deze evolutie intrigeerde me echt en de gevoelens die daarbij kwamen kijken waren heel overtuigd weergegeven.

Op sommige momenten had ik wel het gevoel dat er iets groots stond te gebeuren, maar op zich liet wachten, wat me lichtjes irriteerde. Dan sleepte het maar wat aan, gelukkig kwam er daarna meestal weer een spannender stukje. Dus echt heel hard doorbijten moest ik niet.

Dit is het eerste deel van een trilogie, dus het verhaal eindigt nog niet echt. Maar dat is niet erg, want dat maakt me des te nieuwsgieriger naar het vervolg!

4 op 5


Andere recensies:

Ik vond het wel een erg leuk boek om te lezen, ondanks dat het verhaal op sommige plekken een beetje langdradig was, was het met vlagen erg spannend.
Joany – Craving Pages

7 gedachtes over “Matched

Wat denk jij?

