Met de Franse slag

Titel: Met de Franse slag
Auteur: Julia Stagg
Uitgeverij: The House of Books
ISBN: 978-90-443-3077-9
Aantal pagina’s: 301
Jaar van uitgave: 2011

Korte inhoud van uitgeverij:
De bewoners van het dorpje Fogas in de Franse Pyreneeën zijn helemaal van slag door een schokkende onthulling. Hun ‘auberge’ is verkocht aan een Engels! echtpaar. Dat wordt een gastronomische ramp want iedereen weet dat de Engelsen niet kunnen koken (met uitzondering van Jamio Le Vert). De heethoofdige burgemeester Serge Papon belegt een spoedberaad om de nieuwe eigenaren Lorna en Paul Webster het leven zuur te maken voordat zij hun eerste pastis hebben geserveerd. Maar niet iedereen is gecharmeerd van de vertragingstactieken van de burgemeester. De dorpsroddel wordt opgeklopt tot astronomische proporties. Ondertussen hebben Lorna en Paul zo hun eigen problemen, waaronder een ernstig lekkend dak, miljoenen muizenkeutels, en hun ‘au minimum’ beheersing van de Franse taal. Kortom, er moet nog heel veel gebeuren voordat er überhaupt gekookt kan worden en daar is geen woord Frans bij.

Ik heb eerder al De dorpswinkel van Madame Josette gelezen van Julia Stagg. Dit is eigenlijk het vervolg op Met de Franse slag. Dat stoorde me toen niet echt, want ik kon volgen zonder het eerste deel gelezen te hebben. Ik heb dit boek met veel plezier gelezen en wilde het eerste boek toch ook eens lezen. Nu is het er eindelijk van gekomen!

Het eerste wat ik wil zeggen is dat ik het boek echt heel ‘leuk’ vond. Normaal gezien vind ik ‘leuk’ maar een oppervlakkige beschrijving, maar nu gebruik ik het zelf… Dit doe ik omdat vind dat dit mijn gevoel over het boek echt goed beschrijft! Het boek las vlot en was erg ontspannend, maar echt veel diepgang was er nu ook weer niet in te vinden.

Ik vond het ook erg leuk om het verhaal telkens van een verschillende kant te horen, de ene keer vanuit het opzicht van de burgemeester, de andere keer uit dat van de Websters, nog een andere keer uit dat van een andere dorpsbewoner… Dat maakte het verhaal interessant en zo kwam je steeds meer te weten over de complotten die gesmeed werden. Je wist meer dan iedereen, maar toch weer niet. Dit kwam doordat Julia Stagg niet elke handeling van iedere persoon tot in de puntjes uitlegde, wat mijn nieuwsgierigheid prikkelde. Ik wist overigens wel hoe het verhaal zou eindigen omdat ik het vervolg al gelezen had, maar ik wist niet hoe, dus het bleef gissen.
Misschien een klein minpuntje is dat er in dit boek nogal wat ‘toevalligheden’ die het verhaal deden kloppen, voorkwamen. Maar aan de andere kant was het ook wel fijn om een bijna perfect einde te hebben.

Ik kan nog een tijdje doorgaan met vertellen wat er allemaal ‘leuk’ was: de vele personages, de prachtige beschrijvingen van het berglandschap… Ik vond het kortom een heel aangenaam boek om te lezen dat me goed heeft ontspannen en waar ik echt van genoten heb. Maar het is nu ook weer geen verhaal dat me eindeloos zal bij blijven door zijn sterke verhaallijn.

4 op 5

5 gedachtes over “Met de Franse slag

Wat denk jij?

