Verwoest me

Titel: Verwoest me
Auteur: Tahereh Mafi
Uitgeverij: Blossom Books
ISBN: 9789020679632
Aantal pagina’s: 128
Jaar van uitgave: 2012

Korte inhoud van uitgeverij:
Ik heb de reputatie opgebouwd van een koud, gevoelloos monster dat voor niets of niemand bang is en nergens om geeft. Maar dit alles is vreselijk misleidend. Want in werkelijkheid ben ik niet veel meer dan een lafaard.
Terug op de basis is Warner, de meedogenloze leider van Sector 45, aan het herstellen van zijn bijna dodelijke schotwond. Na de ontsnapping van Juliette, Adam en Kenji moet hij er alles aan doen om zijn gezag terug te krijgen en de beginnende opstand onder de bewoners van Sector 45 te onderdrukken. Maar zijn obsessie voor Juliette wordt met de dag groter en het wordt zijn hoogste prioriteit om haar te vinden. Als Warners vader, de opperbevelhebber van Het Herstel, op de basis arriveert om de fouten van zijn zoon te corrigeren, wordt duidelijk dat hij hele andere plannen heeft voor Juliette. Plannen die Warner simpelweg niet kan toestaan.

Toen ik zag dat Verwoest me was uitgekomen, dacht ik meteen dat dit het echte vervolg was op Vrees me en ik was helemaal in de wolken. Maar even later bleek dat dit deel 1,5 in de Touching-Juliette trilogie is. Dit boek komt dus na Vrees me en voor Breek me (februari 2013). Die ,5 is er omdat het verhaal niet vanuit het opzicht van Juliette, maar dat van Warner is geschreven. Ik viel dus even terug uit de wolken, want het was niet helemaal wat ik verwachtte. Ook na het lezen bleef ik achter met een beetje gemengde gevoelens.

Als je Vrees me hebt gelezen, wat je best doet voor je in dit boek begint, weet je niet zo goed wie Warner is en wat er in zijn hoofd omgaat. In dit boek kom je te weten wat er op de basis van Sector 45 gebeurt nadat Warner gewond is geraakt en leer je hem beter kennen. Dat is interessant, want ik kon in het vorige boek niet echt hoogte van hem krijgen. Maar ik had niet echt het gevoel dat er naar een soort van hoogtepunt werd toegewerkt, maar dat het eerder aanvulling was op de ‘echte’ boeken. Hier zit eigenlijk mijn gemengde gevoel. Aan de ene kant voelt dit boek een beetje overbodig en een voortbreiing op het succes. Maar aan de andere kant heb ik het boek ook wel met plezier gelezen, want ik vond het echt wel fijn om eens te weten te komen wat er zoal in Warner omgaat. Het is dus moeilijk om een hele uitgesproken mening te geven over dit boek.

Gelukkig had het boek wel de juiste dikte, slechts 128 pagina’s, en voor mij was dit de perfecte lengte. Net genoeg om Warner te leren kennen zonder dat het langdradig werd en tegelijkertijd wordt je nog nieuwsgieriger naar Breek me. Ook de schrijfstijl van Tahereh Mafi komt nog steeds goed uit de verf.

Voor mij was dit verhaal dus vooral ‘nuttig’ en interessant, maar niet speciaal spannend of iets dergelijks. Ik denk dat je dit boek, als je net als ik helemaal weg bent van deze trilogie, toch zeker niet mag overslaan! 

3.5 op 5

 

6 gedachtes over “Verwoest me

  1. Ik heb beide boeken gelezen en ik raad mensen zeker aan om Verwoest me ook te lezen. Ik vond dat het echt wat toevoegde aan het verhaal. Door deel 1,5 te hebben gelezen werd het bijna een strijd voor me: Kies ik voor Adam of voor Warner?! Bovendien zijn de boeken prachtig vormgegeven en vind ik het erg leuk dat ze zo mooi in mijn boekenkast staan. Liefhebbers van deze serie vinden misschien de Edelstenentrilogie van Kerstin Gier ook leuk.

Wat denk jij?

