Het recht op terugkeer

Titel: Het recht op terugkeer
Auteur: Leon De Winter
Uitgeverij: De bezige bij
ISBN: 9789023414469
Aantal pagina’s: 457
Uitgave: 2008

Aanvankelijk wou Bram Mannheim het aanbod om professor aan de prestigieuze universiteit van Princeton te worden afslaan, maar een gewapende overval en een bomaanslag te Tel Aviv laten hem van gedachten veranderen. Voor het welzijn van zijn gezin neemt hij de baan in Amerika aan. Kort na hun verhuis, begint Bram nachtmerries te krijgen en zijn ergste nachtmerrie wordt waarheid als zijn zoon Ben spoorloos verdwijnt. Wanneer door een samenloop van toevalligheden Bram een kans ontdekt dat Ben nog leeft, reist hij af naar de arme stad van het Kalifaat in Kazachstan om er antwoorden te vinden.

Uit eigen beweging zou ik niet snel een boek dat godsdienstige verschillen aanpakt, openslaan. Het boek Het recht op terugkeer leek mij dan ook geen boek voor mij, toch had het wel iets. De roman ging verder dan godsdienst of politiek: de problemen die er tussen Joden en Islamieten heersen. Het verhaal van een vader die alles op alles zet en zelfs zijn eigen leven in gevaar brengt om zijn zoon te vinden. Toen ik eenmaal het drastische punt bereikte waar Ben verdween, kon ik makkelijk vol spanning verder pagina’s omslaan. Het boek bleef interessant tot Deel II, hierna ging het lezen alsmaar langzamer en werd het slot steeds uitgerekt. Ik heb echt door de laatste dertigtal pagina’s geworsteld, wat later niet eens de moeite bleek te zijn.

Spannend boek met een slap einde

3-op-5_thumb.jpg

5 gedachtes over “Het recht op terugkeer

  1. Dit boek spreekt mij niet aan. Ooit heb ik eens ‘Zoeken naar Eileen W.’ gelezen van Leon de Winter. Dat vond ik wel een goed boek. Het geloof (katholiek vs. protestant) speelt ook in dit boek een rol. Er zitten een mooie dubbele laag in met de Tristan en Isolde-legende.

  2. Pingback: Het recht op terugkeer | Boeklover

Wat denk jij?

