Allemaal willen we de hemel

Titel: Allemaal willen we de hemel
Auteur: Els Beerten
Uitgeverij: Querido
ISBN: 978-90-451-06199
Jaar van uitgave: 2008
Aantal pagina’s: 499

Korte inhoud van uitgeverij:
Jef droomt ervan om een held te worden, liefst samen met zijn beste vriend Ward. Voor zijn zus Renée hoeft dat heldendom niet zo nodig. Zij heeft genoeg aan Ward, zijn hemelse saxofoonspel, en zijn fluwelen blik. Maar het is 1943. Midden in de oorlog. Aan het oostfront wordt een bikkelharde strijd gevoerd tegen de Russen. De Duitsers lijden er grote verliezen en hebben dringend dappere jongemannen nodig om hen bij te staan. Voor de jongens een gedroomde kans om held te worden. Voor volk en vaderland. Voor een betere wereld. Ward vertrekt liever vandaag dan morgen. Maar zo denkt lang niet iedereen er over. Een aangrijpend verhaal over oorlog in tijden van liefde, en over de verwoestende keuzes waarvoor een oorlog mensen stelt.

Els Beerten stond al een tijdje op mijn lijstje als een auteur waar ik eens een boek van moest lezen. Het kwam er eigenlijk niet van totdat ik ertoe verplicht werd op school. Ik moest dit boek voor het vak Nederlands lezen en voor een keer vond ik het niet eens zo erg!

Het verhaal zit heel ingenieus in elkaar. Het zit boordevol tijdsprongen en is verteld vanuit de standpunten van verschillende personages. Het is een hele oefening om dit goed in elkaar te steken en er voor de te zorgen dat elk personage uniek is. Ik moet zeggen dat Els Beerten daar aardig in geslaagd is. In heb begin is het wat moeilijk om te volgen over wie het gaat, maar al gauw ken je iedereen en is het heel interessant om het verhaal van verschillende kanten te bekijken.

Op het eerste zicht lijkt het boek een dikke klepper, bijna 500 pagina’s. Maar eigenlijk valt dit wel mee, er staat niet al te veel op 1 pagina en het verhaal leest vlot door. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik me door een bepaalde passage heen moest worstelen. Het gaat dan wel over de oorlog, maar echt zware stof is het nu ook weer niet. Het enige wat ik hier en daar wel wat miste was wat meer spanning. Soms had ik het gevoel dat het een, weliswaar interessante, beschrijving was van een opeenvolging van feiten. Het verhaal werkt natuurlijk wel naar één punt toe, maar het had misschien wel een beetje korter gekund.

Op Nederlandstaalgebied is dit boek zeker een must, het leest vlot, is interessant (soms zelfs leerrijk) en kan ook mensen die niet van oorlogsverhalen houden boeien.

4 op 5


Ik lees nederlandsExtra:

Dit is het tweede boek dat ik lees voor de Ik lees Nederlands! uitdaging. Maar info vind je hier.

14 gedachtes over “Allemaal willen we de hemel

  1. Pingback: Recensies voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  2. In de bieb heeft dit boek (vooral de titel eigenlijk) mijn aandacht een al een paar keer getrokken. Ik heb het nog nooit meegenomen omdat ik niet zo van oorlogsverhalen hou, maar misschien moet ik deze toch eens proberen.

  3. Pingback: Recensies -2- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  4. Pingback: Recensies -3- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

Wat denk jij?

