DIY: “gelezen boeken”-boekje

Sinds een aantal jaar hou ik een boekje bij waarin ik alle titels en auteurs opschrijf van de boeken die ik heb gelezen. Het afgelopen jaar heeft Goodreads de overhand gekregen en ben ik er halverwege mee gestopt. Zonde, want wie weet verwijder ik binnen drie jaar mijn account en dan ben ik al die gegevens kwijt. Daarom besloot een nieuw boekje te maken om vanaf dit jaar terug intensief te gebruiken. Hieronder zie je hoe ik dat deed.

Benodigdheden
P2020027– zacht karton
– A4/A5 papier (naargelang de grootte van je boekje, kan ook met lijntjes)
– dikke naald (en priknaald met matje)
– stevig garen
– schaar
– (papieren) versiering, zelf te kiezen

Het boekje maken
gelezen boeken

Neem een 10-tal papieren* en vouw ze dubbel en daarna terug open. Snijd je karton op het formaat van de opengevouwen papieren. (1) Zorg ervoor dat het goed open en dicht plooit, ga eventueel even met de punt van je schaar over de naad. Maak in de naad op gelijkmatige afstanden een gaatje met de priknaald. (2) Doe hetzelfde in de naad van je stapeltje opengevouwen papier, zorg ervoor dat de afstanden precies hetzelfde zijn als bij het karton. (3) Vervolgens leg je de papieren op het karton en ‘naai’ je ze aan elkaar vast. (4) Ga een aantal keer door elk gaatje, zodat het geheel goed vast zit. Doe dit tot je overal ben geweest en knoop de draadjes vast zodat ze niet meer los kunnen schieten. (5)
Je boekje is klaar, nu kan de versiering beginnen.

*Je kan meer papieren nemen, naargelang hoeveel je in het boekje wenst te schrijven. Als het alleen om boektitels gaat heb je niet veel plaats nodig.

De versiering
Hierin ben je helemaal vrij. Het is raadzaam om nog een laag papier over de omslag heen te kleven, zodat de draad niet zichtbaar is op de rug. Het is ook handig om de omslag te plastificeren, zodat je versieringen goed blijven hangen.

gelezen boeken1

Ik besloot de kitsch-toer op te gaan, maar niet te overdrijven. Zie hier het resultaat.

Veel succes en plezier toegewenst!

Hou jij een boekje bij met daarin de boeken die je gelezen hebt?

7 gedachtes over “DIY: “gelezen boeken”-boekje

  1. Vroeger hield ik inderdaad een boekje bij – dat ben ik rond mijn 19e kwijtgeraakt (ik denk nog altijd dat mijn moeder mijn kamer een keer “opgeruimd” heeft en dat het toen verdwenen is). Tegenwoordig houd ik het op Shelfari bij, een soort van Goodreads. Je kunt daar een XLS download doen zodat je toch alle gegevens hebt, ook als je de website niet meer gebruikt.

    • Oh dat is handig. Ik weet niet of het bij goodreads kan, maar ik zou het eens moeten uitzoeken. Toch vind ik een boekje erg persoonlijk en het internet lijkt soms wel een verlengde van mezelf zonder dat ik het besef.

  2. Jeetje wat creatief! Dat lukt mij nooit. Ik hou het trouwens niet echt bij… Tegenwoordig maak ik wel per jaar een lijstje van de gelezen boeken.

Wat denk jij?

