Les Misérables

Titel: Les Misérables
Auteur: Victor Hugo
Uitgeverij: Bruna Uitgevers
ISBN: 9022979660
Aantal pagina’s: 320
Uitgave: 1990

Memorabele historische roman van Victor Hugo
Jean Valjean vindt geen werk en kan dus geen geld verdienen om zijn neefjes eten te geven. Ten einde raad steelt hij een brood. Ongelukkigerwijs wordt hij op heterdaad betrapt en tot negentien jaar dwangarbeid veroordeeld. Negentien jaar later heeft het gevangenisleven Jean Valjean veranderd in een woest beest en is hij uitgespuwd door de maatschappij. Kort daarna heeft Jean een levens veranderende ontmoeting met een priester. Hij herontdekt zichzelf en ontwikkelt zich tot een vooraanstaande en goedaardige burger. Het lukt hem om welvaart naar zijn stad te brengen, toch wordt ook deze stad, net zoals de velen in Frankrijk, geplaagd door armoede, werkloosheid, diefstal en prostitutie. Ook al probeert Jean zijn verleden te vergeten, het verleden haalt hem in en blijft hem achtervolgen.

Vol verwachting kijk ik uit naar de filmrelease van de drievoudige Golden Globe winnende film Les Misérables in België. Ter voorbereiding daarvan opende ik het welbekende al dan niet de bewerkte versie van het gelijknamige epos.

Voor een boek dat over meer dan een kwart 19de eeuw Franse geschiedenis loopt, had ik niet verwacht dat het mijn aandacht elke seconde kon behouden en toch heeft het dat gedaan. Voor het merendeel van het verhaal volg je Jean Valjean’s worstelingen om eerlijk te blijven en het vrome te doen. Daarnaast zijn er nog veel andere, minder uitgebreide verhalen. Zo kom je meer te weten over Fantine, een jonge ongehuwde moeder die tot prostitutie wordt gedreven en een grote impact op Jean nalaat. Ook over diens dochter Cosette gaat een deel van het boek: het volwassen worden in onschuld en haar vader-dochter relatie met Jean. De jonge gedreven student Marius, die Cosette overal in Parijs zou volgen. De fanatieke inspecteur Javert die het zijn persoonlijke missie maakt om Jean Valjean weer in de gevangenis te krijgen.

De personages zijn zo verschillend van elkaar en toch verbindt het verhaal van Jean Valjean hun allemaal met elkaar als in een web. De verhaallijnen lopen meesterlijk goed in elkaar over, maken soms een salto, maar krijgen elk een einde.

Iets wat ik uit de Franse les heb opgepikt over de schrijver van Les Misérables, Victor Hugo. Victor Hugo was een humanist en gebruikte zijn verhaal als schets voor de wantoestanden die er in de Franse maatschappij heerste. De manier waarop de gevangenen worden behandeld, het starre regeringsbeleid, de geestelijken. Het grote thema in dit boek is dan ook de revolutie. Weleens lees je een stuk dat enkel over de Franse geschiedenis gaat en Hugo zijn mening erover.

Het verbaast me niet hoe het kan dat Les Misérables na 150 jaar nog steeds zo populair is.

45-op-5_thumb.jpg

9 gedachtes over “Les Misérables

  1. Ik heb de film gedownload gekregen van mijn vriend en wat vind ik het een prachtige film! De manier van filmen en dat ze alles zingen en zo emoitoneel! Ik vond dit de beste film everr! Echt geweldig! Ik ga hem deze vakantie zeker nog vaker kijken!

  2. Les Misérables wil ik al heel lang een keer lezen en als ik dit zo lees krijg ik er alleen maar meer zin in! De laatste film moet ik ook nog steeds zien, moet ik maar snel eens gaan doen!

  3. Ik heb er over getwijfeld om het boek te lezen, maar om eerlijk te zijn leek het me te moeilijk. Als ik dit zo lees dan valt dat dus wel mee… 🙂

    Julie nieuwe achtergrond is tof!

  4. Pingback: Boek vs Film: Les Misérables | Boeklover

Wat denk jij?

