Judas

Titel: Judas
Auteur: Helen Vreeswijk
Uitgeverij: Manteau
Aantal pagina’s: 384
Jaar van uitgave: 2011

Korte inhoud van achterflap:
Omdat haar vader gaat samenwonen, moet de Vlaamse Nadia verhuizen naar Nederland. Het lukt haar niet om haar plek te vinden in de nieuwe omgeving. Haar accent allee al geeft aanleiding tot pesten. Op school ontstaat een ware haatcampagne. Thuis kan ze niet terecht. Ze voelt zich alleen en onbegrepen. Aan wie moet ze hulp vragen? Nadia kwijnt weg. Wat doet ze nog op deze wereld?

Vroeger was ik een echte fan van Helen Vreeswijk, ik had al haar boeken gelezen en vond ze stuk voor stuk geweldig. Maar de laatste tijd begon dat wat te verwateren. Zo was ik haar nieuwste boek, Judas, helemaal uit het oog verloren. Gelukkig heb ik het eindelijk gelezen en ik ben weer helemaal fan!

Het verhaal gaat dus over Nadia, een Vlaamse die naar Nederland verhuist. Ik ben zelf Vlaams en ik had een beetje schrik dat Helen Vreeswijk zou geprobeerd hebben om ‘typische’ Vlaamse taal te gebruiken in het verhaal. Meestal valt zoiets tegen als de auteur eigenlijk zelf Nederlands is. Gelukkig ben ik daarvan bespaard gebleven.

Het eerste deel van het verhaal gaat enkel over de wereld van Nadia, nog geen politie dus. Je leert haar en haar situatie beter kennen, haar vrienden, vijanden, problemen… Ik vond het wel interessant, maar ik wachtte eigenlijk vooral op het moment dat de politie in het verhaal voorkwam. Na een tijdje was het zover, de politie. Ik vind deze stukken altijd het interessants en ook deze keer konden ze me echt boeien. Daaraan merk je dat de auteur zelf ervaring heeft bij de politie en dat is zeker een meerwaarde.

Toen ik de laatste pagina’s van het verhaal las, was ik echt in shock, ik had nooit gedacht dat pesterijen op zoiets konden uitdraaien. En dan maar denken dat ik me wel een idee kon vormen van wat pesten is… Het zet je echt aan het denken. Ergens vond ik het wel een beetje ongeloofwaardig dat het slechts over ongeveer twee weken ging. Ik kan amper geloven dat zoiets zo erg kan escaleren in zo’n korte tijd. Maar het maakt het verhaal in ieder geval niet minder sterk!

4,5 op 5


Mijn andere ervaringen met de boeken van Helen Vreeswijk

Het verhaal leest vooral heel vlot en het is ook erg interessant als het gaat over het politieonderzoek. Het is dus een spannend boek waarin je als je eenmaal begonnen bent met lezen niet meer kan stoppen!
– Mijn mening over Ontvoerd

Andere recensie van Judas

Na het lezen van het boek denk ik wel even na voor ik vooroordelen over iemand heb.
Marjolein – Adorable Books

Extra

Ik-lees-nederlands_thumb.jpg

Dit is mijn derde boek dat ik gelezen heb voor de Ik lees Nederlands! uitdaging.

7 gedachtes over “Judas

  1. Pingback: Promille | Boeklover

Wat denk jij?

