Terugkeer naar Brideshead

Titel: Terugkeer naar Brideshead
Auteur: Evelyn Waugh
Uitgeverij: er zijn ondertussen een heleboel uitgeverijen die dit boek gepubliceerd hebben
Jaar: eerste uitgave in 1945

Wanneer Charles Ryder tijdens WOII met zijn regiment aankomt in het plaatsje ‘Brideshead’ wekt dit voor hem sterke herinneringen op. Zijn leven is er namelijk voor verschillende jaren mee verbonden geweest.
Toen hij zijn eerste jaar in Oxford startte maakte hij algauw kennis met Sebastian, de zoon van Graaf Marchmain, die hem meenam op zijn avonturen in en rond zijn huis in Brideshead. Zo leert hij ook de rest van de familie kennen, die niet al te stevig aaneen hangt. Sebastian zal uiteindelijk met hen allemaal bevriend worden en de neergang van deze katholieke familie mee beleven, hoewel je je kunt afvragen of hij er zelf beter van wordt.

Een tijdje geleden kreeg ik van mijn mama een stapeltje boeken dat ze gekocht had in 1983 toen ze een tijdje in Londen woonde. Tussen de boeken zat Brideshead revisited en aangezien ik echt verzot ben op Downton Abbey dacht ik dat dit wel iets voor mij zou zijn. En dat was het ook, hoewel het natuurlijk een heel ander concept is het veel eerder geschreven is.

Het verhaal handelt over een adellijke familie die langzaam de afgrond in stort door de verschuiving van het klassensysteem in Engeland. Dit alles is bekeken door de ogen van Charles, die als vriend van de familie en met name van Sebastian alles hoort en ziet. Sebastian drinkt steeds meer en meer en vervreemdt uiteindelijk van Charles, die hem ondanks alles toch probeert te helpen. Ook de andere leden van de familie zien hem graag, want enkele jaren later begint hij ook een affaire met Julia, de oudste dochter.

Je merkt duidelijk dat dit een boek uit een andere tijdsperiode is. Zo komt het boek in het begin heel traag op gang en is de inleiding – naar mijn smaak – veel te langdradig. Ook is er weinig spanningsopbouw, maar ik hield van de sfeer en de beschrijvingen van het milieu. Het is interessant om te ontdekken hoe mensen 75 jaar geleden over bepaalde dingen denken. Al bij al heb ik genoten van dit boek, maar ik moest er wel mijn tijd voor nemen en mijn aandacht erbij houden.

Als je geïnteresseerd bent in de adellijke stand van Engeland in de jaren ‘20 van de vorige eeuw dan is dit boek zeker de moeite waard, maar verwacht niet dat je er op één, twee, drie door sjeest.

4 op 5

5 gedachtes over “Terugkeer naar Brideshead

  1. Ik vond de tv serie (uit 1980 of zo) heel erg mooi, maar toen ik daarna het boek las, viel het wat tegen. Misschien omdat lang niet alles in het boek in de serie was verwerkt. Daardoor leek het boek langdradig. Maar nu zeg jij dat ook, dus misschien ligt het toch aan het boek en niet aan mij.

    • Zeker in het begin zat er vond ik erg weinig spanning in het boek. Als het niet zo bekend was geweest weet ik niet of ik zou hebben volgehouden.
      Ik heb een stukje uit de serie gezien, maar vond het net als het boek erg traag. Tegenwoordig is er zoveel voor tv dat ik dat maar laat schieten. Er is recentelijk nog een film van dit boek gemaakt (2008 of 9) en die zou ik wel graag zien.

Wat denk jij?

