Het diner

Titel: Het diner
Auteur: Herman Koch
Uitgeverij: Anthos
Jaar: 2009

Korte inhoud van de achterflap:
Twee echtparen gaan een avond uit eten in een restaurant. Ze praten over alledaagse dingen, dingen waar mensen tijdens etentjes over praten: werk, de laatste films, de oorlog in Irak, vakantieplannen, et cetera. Maar ondertussen vermijden ze waar ze het eigenlijk over moeten hebben: hun kinderen.
De twee vijftienjarige zoons van beide echtparen, Michel en Rick, hebben samen iets uitgehaald wat hun toekomst kan verwoesten. Tot dusver zijn alleen vage beelden van de twee in Opsporing verzocht vertoond en zit het onderzoek naar hun identiteit vast. Maar hoe lang nog? Twee mannen, twee vrouwen, twee zoons ­– wie durft een beslissing te nemen over de toekomst van zijn eigen kind? Wat het nog ingewikkelder maakt is dat de vader van een van de jongens de beoogde nieuwe minister-president van Nederland is.

Ik begon dit boek te lezen met hoge verwachtingen, want ik had al van verschillende mensen gehoord dat het een erg goed boek is. Na het lezen ben ik het er ook mee eens, het is een heel goed boek! Maar – natuurlijk komt er altijd een maar – heb ik me ook wat laten (mis)leiden door die verwachtingen. Mijn leerkracht van Nederlands had al zo ongeveer verklapt wat er met Paul, het hoofdpersonage, aan de hand was. Hierdoor hield ik bij alles wat hij deed zijn mentale gesteldheid in mijn achterhoofd waardoor het spectaculaire er wel zo’n beetje af was.

Wat ik erg goed vond was dat de auteur het hele verhaal opgebouwd heeft rond één avondje met familie op restaurant gaan. Je volgt de, zeer uitgebreide, gedachten van Paul. Hij geeft commentaar op de gebeurtenissen van die avond, maar denkt ook terug aan voorvallen uit het verleden die betrekking hebben op hemzelf en zijn zoon. Je mond gaat na een tijdje steeds meer openvallen, want de meest vreselijke dingen passeren de revue en het lijkt er niet op Paul er iets mee inzit, integendeel: hij neemt er zelf aan deel.

Dit is een van de moderne Nederlandstalige romans die je zou moeten gelezen hebben. Het verhaal leest heel vlotjes en zal je van begin tot einde verbazen. Daarnaast begin je je zelf ook af te vragen: in hoeverre moeten ouders het voor hun kinderen opnemen en zijn zij medeverantwoordelijk voor hun daden?
Een erg goed boek dat menig lezer zal bekoren!

4 op 5

9 gedachtes over “Het diner

  1. Ik heb het al een heel lange tijd geleden gelezen en ik vond het wel leuk om te lezen, maar daar bleef het ook bij. Ik vond Zomerhuis met zwembad beter.

  2. Ik heb dit boek alweer een tijdje terug gelezen. Het deed me erg denken aan Tirza. In beide boeken gaat het om ouders die hun kind in bescherming proberen te nemen. (Zij het dat in Tirza het enkel de vader is) Ook vond ik het boek niet echt boeiend. Ik verbaas me erover dat het in Amerika zo goed wordt ontvangen. Ik gun het Koch, maar mij deed het boek weinig tot niets.

    • Jammer. Ik had er ook meer van verwacht, door de media hype denk ik. Binnenkort moet ik Tirza lezen voor school, maar op het eerste zicht spreekt het me eigenlijk niet zo aan.

Wat denk jij?

