De engelenmaker

Titel: De engelenmaker
Auteur: Stefan Brijs
Uitgeverij: Atlas
ISBN: 9789045014951
Aantal pagina’s: 429
Uitgave: 2005

Na jaren van afwezigheid keert dokter Victor Hoppe terug naar zijn geboortedorp. Hij is echter niet alleen, maar heeft drie mismaakte kinderen, die exact hetzelfde eruitzien, naar het dorpje meegenomen. De dorpelingen verwelkomen Victor en de drieling niet met open armen en denken er niet aan om zijn nieuw geopende praktijk te bezoeken. Tot blijkt dat de dokter wonderen kan verrichten tegen de betaling van noppes. Ook al zijn de nieuwelingen nu opgenomen in de gemeenschap, er blijven nog steeds geruchten rondgaan over de vreemde drieling.

‘De engelenmaker’ sleurt je langzaam mee in zijn donkere en gruwelijke dieptes en laat je niet meer los. Het hoofdpersonage Victor Hoppe intrigeert de lezer, maar tegelijkertijd is er afschuw voor Victor ‘s koude en klinische manier van doen. Hij behandelt de drie klonen als proefdieren en ziet hen enkel op deze manier. Ook al stelt hij ze aan de buitenwereld voor als zijn kinderen, enig gevoel is daarbij niet gelinkt. Het is pas later wanneer de lezer meegesleept word in zijn verleden via meerdere flashbacks, dat die te weten komt wat de kleine Victor zo vormde en het personage meer diepte krijgt. De gegeven achtergrondinformatie is niet genoeg om zijn acties te rechtvaardigen, maar genoeg om er enig begrip voor op te kunnen roepen.

De roman draait overduidelijk rond het geloof en de wetenschap en waar de lijn tussen genialiteit, krankzinnigheid, goed en kwaad zich bevindt. Het zet je beslist aan tot denken. Wat is nou precies slecht aan klonen indien het voor de juiste doeleindes wordt gebruikt zoals een ziekte, erfelijke aandoening of kinderwens? Wanneer moet men een kloon als een evenwaardig persoon gaan beschouwen?

De roman is geschreven in een eenvoudige stijl en met praktisch taalgebruik, met uitzondering van enkele wetenschappelijke termen gebruikt voor het beschrijven van Victors experimenten. Een minpunt voor mij, aangezien ik hier ietwat gevoelig voor ben, zijnde akelige expliciete details, die meermaals zorgen voor een kippenveleffect waar je haren in afschuw overeind komen te staan.
Bijvoorbeeld een beeld dat gevormd wordt bij de zin:

“Zijn andere oog was niet meer dan een horizontaal streepje, met gelige korsten eromheen.”

Persoonlijk heb ik geen voorliefde voor psychologische werken, toch kan ik niet anders dan Stefan Brijs een applaus te geven voor zijn psychologische descriptie van Victor Hoppe. Een ander boek van hem lezen zal ik wellicht niet meer doen, aangezien ik boeken lees ter ontspanning en dit werkt niet ontspannend.

2,5 op 5

Andere recensies:

“De reden waarom ik dit boek niet leuk vond is omdat het zo luguber is. De beschrijving van de drie kinderen van de dokter vond ik gewoon erg.”

Katrien – Boeklover

7 gedachtes over “De engelenmaker

  1. Ik kan een psychologische thriller van tijd tot tijd wel waarderen. Maar dan vind ik het wel belangrijk dat het heel erg spannend is anders dan raak ik te snel verveeld.

  2. Ik vind De Engelenmaker één van de beste boeken die ik gelezen heb. Het is een verhaal dat je niet loslaat en waar je verder in wil blijven lezen. Ik heb het alweer zes jaar terug gelezen maar het verhaal staat me nog steeds erg goed bij.

Wat denk jij?

