Reading dans une autre langue

Zoals de titel al doet vermoeden gaat het hier over het lezen van boeken in een andere taal. De meesten onder jullie zullen wel al eens een boek in het Engels gelezen hebben. Omdat het boek nog niet uit was in het Nederlands, het de enige verkrijgbare versie was in de bieb of je er gewoon zin in had.

Deze afbeelding is afkomstig van weheartit.com

Het gemakkelijkste is natuurlijk om een boek in je eigen taal te lezen, maar ik vind het verrijkend zowel op taalkundig als op cultureel vlak om boeken in een andere taal te lezen. Niet dat ik zoveel talen beheers – en dat is zelfs nog overdreven – maar ik beschik inmiddels toch al over een aardige kennis van Engels en Frans waarmee ik een boek gemakkelijk kan lezen. Dat wil niet zeggen dat ik elk woordje versta, maar hoe meer je leest hoe beter het gaat en na een tijdje voelt het zelfs natuurlijk aan.

De meeste boeken die ik lees in een vreemde taal zijn in het Engels, maar soms gebeurt het ook eens dat ik een boek in het Frans lees. Toch vind ik dat laatste nog steeds moeilijker, maar dat komt omdat ik minder geoefend ben, want qua opleiding sta ik met Frans toch wel voor hoor. Ik denk dat eens je de basis hebt dat de opleiding niet zo veel meer uitmaakt, maar het vooral op het doen aankomt.

Mijn droom is echter om een boek in een andere taal dan mijn moedertaal even goed te verstaan, d.w.z. ook de kleine details. Gelukkig zal dat ook gebeuren of althans toch voor Engels (en misschien ook Duits), want ik ga volgend jaar namelijk Engels-Nederlands of Engels-Duits studeren.

Nu ben ik eens benieuwd, lezen jullie wel eens in een vreemde taal? En zoja, in welke? Laat het zeker weten in de poll! In de reacties kan je vertellen waarom je een boek in een andere taal leest.

9 gedachtes over “Reading dans une autre langue

  1. Ik heb jammer genoeg nooit Franse of Duitse les gehad op school. Ik ben namelijk op de middelbare, halverwege de derde klas van school veranderd. Op de ene school kreeg ik Duits en op de andere gaven ze Frans, maar omdat ik zover achterliep hoefde ik nooit mee te doen met de Franse lessen. Dat vind ik stiekem helemaal niet jammer. Als ik dan toch nog een derde taal zou willen leren dan het liefst Spaans. Dat vind ik echt een hele mooie taal.

    • Ik woon in België en daar hoort Frans tot het standaardpakket vanaf de vijfde klas van de basisschool tot het einde van de middelbare, daar ontsnap je niet aan. Toch ben ik blij dat ik het gehad heb, maar nu ben ik het wel een beetje beu…

  2. Ik heb op school Frans en Duits (en Engels natuurlijk) gehad. Duits vind ik een verschrikkelijke taal, Frans vond ik heel mooi. Maar Engels… Daar blijf ik gewoon een zwak voor houden. Zo’n mooie taal!

  3. Ik lees boeken het liefst in het Engels, omdat ik vind de zinnen dan net iets extra’s krijgen. Maar ik heb vorig jaar op vakantie in Duitsland in een opwelling ook een Duits boek gekocht. Ik heb 2 jaar Duits gehad, maar ik vond dat ik mijn Duits het beste kon ophalen door gewoon in het diepe te duiken (hoewel ik het nog niet gedurfd heb in het Duitse boek te beginnen…) Frans wordt hem helemaal niet voor mij. Ik heb 3 jaar Frans gehad, maar ben mijn woordenschat alweer helemaal kwijt.

  4. Hoewel ik ook Duits en Frans heb gehad op de middelbare, lees ik daar eigenlijk nooit in, omdat ik niet zo sterk ben in taal. Wel lees ik een groot deel van mijn boeken in het Engels. Omdat het mooier is, maar ook omdat de prijzen vaak behoorlijk lager zijn!

  5. Ik heb op school al een aantal jaar Frans en het is de laatste tijd een beetje aan het kriebelen om eens een boek in die taal te lezen. Mijn punten voor dat vak zijn vrij goed, maar volgens mij is een echt Frans boek lezen toch iets anders dan de leesoefeningen die we in de klas doen. Ik denk dat ik eens op zoek ga naar een kinderboek of de Franse editie van een boek dat ik al heb gelezen om mee te beginnen.
    Ik lees Engelse boeken omdat ze vaak goedkoper te krijgen zijn (vooral op sites als The Book Depository), het aanbod groter is en omdat ze eerder uit zijn dan de Nederlandse vertaling natuurlijk.

Wat denk jij?

