Het recht op terugkeer

Titel: Het recht op terugkeer
Auteur: Leon De Winter
Uitgeverij: De Bezige Bij
Jaar: 2008

Korte inhoud van achterflap:
Het jaar is 2024, de plaats is Tel Aviv. Israël is gekrompen tot een zwaarbeveiligde stadstaat. Daar, op dat desolate strookje land, runt Bram Mannheim een bureautje dat ouders helpt hun verdwenen kinderen op te sporen. Zijn eigen zoontje verdween zestien jaar eerder. In zijn vrije tijd werkt hij als vrijwilliger bij de ambulancedienst. Na een bloedige aanslag op een grenspost doet Bram een ontdekking die zijn leven opnieuw ingrijpend zal veranderen.
Een zinderende roman van een internationale bestsellerauteur over hoop en wanhoop, waanzin en zelfbedrog, op de puinhopen van een mensenleven.

Ook dit was een verplicht boek voor school en dit keer beviel het me een stuk beter dan de laatste keer. Ik wist helemaal niet wat ik van het boek moest verwachten, maar zat er vrij snel in een leefde erg mee met de personages.

Wat me vooral intrigeerde was de verdwijning van Bennie, Brams zoon. Ik was erg benieuwd naar wat er met hem gebeurd was en was erg geschokt over hoe Bram het na zijn verdwijning aanpakte. Uiteindelijk kom je te weten wat er werkelijk aan de hand is en ontdek je dat veel losse gebeurtenis met elkaar verband houden. Dit vond ik knap gedaan, maar zeer onwaarschijnlijk. Ook vond ik dat bepaalde verhaallijnen niet goed uitgewerkt waren. Zo was, Rachel, Brams vrouw aan het begin erg prominent aanwezig, maar na de verdwijning van hun zoon wordt ze plotsklaps naar de achtergrond geschoven. Ik kan me niet voorstellen dat Bram niet meer aan haar dacht.

Het is een spannend boek en je wilt weten hoe het verder gaat. Ik vond het einde goed, maar zoals ik al zei had alles nog net iets beter afgewerkt kunnen worden en ook aan de geloofwaardigheid zou nog mogen gesleuteld worden. Echte science-fiction was het nu ook weer niet, dus vind ik dat de auteur zich niet teveel vrijheden kon permitteren.
Al bij al een mooie roman, zeker als je geïnteresseerd bent in het Joods-Islamitische conflict.

4 op 5

 

 


Extra: Als opdracht bij dit boek moet ik het vergelijken met een kunstwerk. Aangezien verdwenen kinderen en geloofsconflicten een belangrijke rol spelen in dit verhaal zou ik een kunstwerk dat hiermee verband houdt willen vinden. Als jullie suggesties hebben mogen jullie ze steeds geven in een reactie. Kunstwerk wordt in de brede zin van het woord verstaan.

Andere recensie:
Uit eigen beweging zou ik niet snel een boek dat godsdienstige verschillen aanpakt, openslaan. Het boek Het recht op terugkeer leek mij dan ook geen boek voor mij, toch had het wel iets. (…) Spannend boek met een slap einde.
Jasmine – Boeklover

3 gedachtes over “Het recht op terugkeer

  1. Ik heb een aantal boeken van De winter gelezen, er staan er 4 in de kast. Deze sprak me nog niet aan, maar jouw recensie maakt dat ik het toch wel een keer wil proberen. Gelukkig dat dit boek je wel beviel.

  2. Juist omdat dit boek in de toekomst speelt, sprak het me niet zo aan. Maar het SF-aspect valt dus wel mee, zo te lezen. Wie weet kruist het boek nog eens mijn pad, dan zal ik het zeker een kans geven.

    • Ik had niet echt een SF-gevoel. De wereld zag er ongeveer hetzelfde uit, behalve het feit dat het joods-islamitische conflict verder geëvolueerd is dan het op dit moment is. Bovendien gaat het boek ook vaak terug in de tijd.

Wat denk jij?

