Leesclub #1: Verdieping X

Voor ik van wal steek over wat ik precies van deze thriller vond zal ik eventjes uitleggen waarom dit een ‘Leesclub artikel’ is. Samen met Anneke hebben we een boekbloggers leesclub opgericht en samen met verschillende andere boekenbloggers lezen we Verdieping X of Maar buiten is het feest van Arthur Japin.
Wil je weten wie er nog allemaal een recensie van één van deze boeken heeft? Klik vanonder op de linkknop en je krijgt een lijstje dat gedurende de week nog wordt aangevuld.

Titel: Verdieping X
Auteur: Kim Moelands
Uitgeverij: AW Bruna
Jaar: 2012

In Club Engergy, een discotheek in Utrecht, overlijden een heleboel jongeren na het innemen van een nieuwe partydrug, genaamd ELF. Een ander deel geraakt in coma en wordt opgenomen in het AMCM ziekenhuis. Floor is er hematoloog en onderzoekt het bloed van de jongeren. Het is duidelijk dat er iets mis is met hun hoeveelheid rode bloedcellen, maar een onderzoek van het commerciële bedrijf Future Medical Blood, dat ook in het gebouw gevestigd is, bewijst het tegendeel. Floors baas wil niets van haar ideeën horen, want hij gelooft FMB. Daarom besluit ze zelf het bloed te onderzoeken en te weten te komen wat er aan de hand is met FMB.

Ik vond dit echt een enorm spannend boek waar ik meteen in opgeslokt werd. Op enkele dagen was het uit en ik ben er erg tevreden over.
Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar dit was eens een thriller waarbij geen drugs te pas kwam. Of liever, waar de hoofdzaak geen drugs was. De aanleiding van het verhaal was een drugsvergiftiging, maar het verhaal zelf ging over bloed en dat vond ik heel interessant.

Floor vond ik dan ook een toffe dokter en hoewel ze soms wel wat korzelig kon doen tegen haar collega’s was ze toch een aangename en vooral rechtvaardige persoon die alles over had voor haar patiënten. Zij is het hoofdpersonage, maar er zijn nog een heleboel nevenpersonages die ook aan het woord komen en aan het begin was dat verwarrend, maar algauw kende je ze goed en was het was leuk om ze door de ogen van andere personages te zien. De lezer beschikt hierdoor over heel veel informatie en dat maakte alles extra spannend. Ook opvallend is dat er vanuit de tegenwoordige tijd wordt geschreven en soms zelfs vanuit de ik-persoon, wat een extra levendig beeld geeft. Het plot zit erg goed in elkaar en stukje bij beetje wordt meer en meer informatie vrijgegeven.

Ik vond dit een erg leuke en vooral ontspannende thriller en zou hem aan iedereen aanraden.

Voor de leesclub moet ik ook nog enkele vraagjes beantwoorden.
Past de cover bij het boek en vind je hem mooi?
Echt mooi vind ik de cover niet, maar ik denk dat hij wel bij de inhoud past. Zeker de lippenstift die een beetje is uitgelopen doe me denken aan bloed. Als je heel goed door de haren heen kijkt zie je ook een oog en dat maakt de voorkant best wel beangstigend.

In welk personage kon je je het beste vinden, waarom?
Hmm, dat is een beetje een twijfelgeval. Volgens mij toch Floor, het hoofdpersonage, omdat zij de drang heeft om haar patiënten te redden en dat ontbrak bij sommige nevenpersonages, die voornamelijk uit eigenbelang handelden. Ook een tof personage is Merel, wiens vriend plotseling verdwijnt na een bloeddonatie en ook zij gaat op onderzoek uit.

Wat sprak jou het meest het minst aan in dit boek?
Ik vond het vooral interessant wat er nu eigenlijk mis was met het bloed en wat het met die drug te maken had. Op het einde werd er een heel simpel antwoord aangereikt en dan merk je dat je als lezer toch vaak te ver denkt.

4,5 op 5

 

 

 


7 gedachtes over “Leesclub #1: Verdieping X

  1. Klinkt inderdaad heel goed. Die wil ik zeker lezen. Voor de Leesclub heb ik het andere boek gekozen want Japin is een favoriete schrijver van mijn. Maar deze komt ook een keer aan de beurt.

  2. Ik vond het ook heel apart dat maar bij 1 personage vanuit het ik-perspectief werd geschreven en de rest vanuit hij/zij. Ik kan nog steeds niet echt bedenken waarom daarvoor gekozen is.
    Dit is al de tweede positieve recensie over Verdieping X! Grappig, want over Maar buiten is het feest lees ik veel verschillende meningen.

  3. Pingback: Boek recensie: Maar buiten is het feest door Arthur Japin | De Boekblogger

Wat denk jij?

