Inwijding

Titel: Inwijding
Auteur: Veronica Roth
Uitgeverij: Van Goor
Jaar: 2012

Korte inhoud van de achterflap:
Futuristisch Chicago. De wereld van de zestienjarige Tris is opgedeeld in vijf zuilen die elk staan voor een bepaalde waarde: eerlijkheid, onbaatzuchtigheid, dapperheid, perfectie en intelligentie. Ieder jaar weer moeten alle zestienjarigen kiezen bij welke zuil zij de rest van hun leven willen horen. Tijdens de brute ontgroening moet Tris bepalen wie haar werkelijke vrienden zijn. Ook heeft Tris een geheim dat ze voor iedereen verborgen moet houden. Als de ogenschijnlijk perfecte maatschappij verhardt en tegenstellingen uitgroeien tot een steeds groter conflict, komt Tris erachter dat haar geheim levens zou kunnen redden, maar ook haar eigen dood zou kunnen betekenen.

Over dit boek had ik eigenlijk alleen nog maar positieve dingen gehoord en ik wilde het dan ook al een hele tijd lezen. Uiteindelijk kocht ik de Engelse versie op The Bookdepository, dus ik ben niet op de hoogte hoe de Nederlandse vertaalster, Maria Postema, bepaalde termen heeft vertaald.

Maar nu, wat vond ik ervan? Ik ben blij dat ik het tweede deel al in huis heb, want jawel, het is een super leuk boek! Ik had het eerste hoofdstuk al als preview gelezen op mijn e-reader en ik moest gewoon verder lezen. Dat blijft zo gedurende het hele boek. Tris maakt altijd wel iets spannends mee en je moet gewoon blijven lezen tot het einde.

De wereld waarin je terecht komt is heel anders dan de onze, want ze is opgedeeld in vijf verschillende groepen. Eigenlijk kan ik niet geloven dat iemand zich volledig aan een groep kan wijden, want mensen hebben juist verschillende eigenschappen, maar dat stoorde me niet. Elke groep heeft zijn functie in de stad en alle 16-jarigen worden getraind voor hun toekomstige job.
Het enige waar ik me wel aan ergerde was de hoeveelheid geweld. Tris komt namelijk terecht in een groep waarin geweld tot de dagelijkse orde hoort en bijna elk hoofdstuk moet er wel iemand neergeslagen of doodgeschoten worden. Op het einde sterven er ook heel veel mensen en ik vroeg me af of dat nu echt moest.

Ik hoop dat ik in het tweede boek, Opstand, nog meer te weten zal komen over de andere groepen, of zuilen zoals ze genoemd worden, want nu ken je enkel dapperheid en onbaatzuchtigheid, de groepen waar Tris mee te maken heeft. Ook over wat er zich buiten Chicago afspeelt wordt niet veel gezegd, dus daar ben ik ook benieuwd naar.

Ondanks het geweld vond ik dit een leuke en vooral vlotte YA-roman die iedereen die De Hongerspelen leuk vond gelezen zou moeten hebben!

5 op 5

 

 

 


Andere recensies:

De concurrentie, vriendschap, spanning, intrige en zelfs romantiek zorgen dat dit boek je van begin tot einde meesleept in het verhaal.
Joany – Craving Pages

Inwijding (Divergent) is een van die boeken die je meteen meesleuren, puur omdat je benieuwd bent naar hoe alles in elkaar zit en – natuurlijk – hoe het verhaal verder zal gaan.
Lady Luna – De Lady Library

9 gedachtes over “Inwijding

  1. Pingback: Insurgent – Veronica Roth | Boeklover

Wat denk jij?

