De hut van oom Tom

Titel: De hut van oom Tom
Auteur: Harriet Beecher Stowe
Uitgeverij: er zijn er verschillende
Jaar: 1852
Ik las het boek in het Engels (oorspronkelijke taal)

Dit boek vertelt het verhaal van de slaaf Tom en zijn medeslaven. Tom woont op een boerderij in Kentucky, waar hij het goed heeft tot de dag dat zijn meester, Mr. Shelby, in de schulden geraakt. Hij wordt verkocht aan een slavenhandelaar en op de boot op weg naar het Zuiden doet hij een goede daad waardoor hij opnieuw bij een milde meester terecht komt. Maar ook daar komt een einde aan wanneer deze meester sterft. Dit maal eindigt Tom op een veel ergere plaats, nl. een katoenplantage.
Niet alleen Tom is getroffen door de schulden van zijn eerste meester, maar ook Eliza, de dienstmeid Mrs. Shelby. Blijkbaar wil Mr. Shelby ook haar enige zoon verkopen en ze besluit samen met hem te vluchten.

Voor Engels kreeg ik de opdracht een boek te lezen ‘which deals with American society’. Bijgevoegd was een lange lijst met Amerikaanse boeken. De meeste hadden een grote prijs gewonnen of waren van grote invloed geweest op de VS. Mijn boek behoort tot de laatste categorie. Het is waarschijnlijk ook het boek waar ik het hardst aan gezwoegd heb om uitgelezen te krijgen in mijn hele leven. Hiermee bedoel ik niet dat ik het een slecht boek vind, helemaal niet, maar het is een dik boek en de taal is niet gemakkelijk om te begrijpen. Er wordt namelijk een heleboel dialect gesproken onder de slaven en als niet-Engelse is dat moeilijk te ontcijferen. Bovendien is het boek in een meer omwonden manier geschreven dan wij nu gewoon zijn. Ik ergerde me ook aan de vele herhalingen. Sommige dialogen werden wel tot drie keer toe herhaald door de verschillende personen die de conversatie hadden afgeluisterd.

De personages waren, op enkele na, flat characters. Ze waren of heel goed of heel slecht en bleven dat ook gedurende het hele verhaal. Oom Tom, bijvoorbeeld, was enorm onbaatzuchtig en zelfs onder bedreiging bleef hij zijn medemens verdedigen en sprak hij geen kwaad woord over zijn meester. De slavenhandelaars waren natuurlijk allemaal door en door slecht en ze konden geen zinnig woord uitbrengen. Waarschijnlijk zou dit in een 21ste- eeuws boek heel wat genuanceerder zijn.

Ik denk dat dit een boek is dat je moet gelezen hebben. Het is een echte eye-opener voor iedereen die nog nooit iets gehoord heeft over slavernij. Ik was me er natuurlijk van bewust dat er in Amerika slavernij op de plantages en in de huizen geweest is en ik ken ook liedjes die door slaven gezongen werden tijdens het werk. Toch drong het me pas tijdens het lezen van het boek door hoe verschrikkelijk dit wel niet is. Amerika, het land van de vrijheid, stond zoiets toe als slavernij! Dat men mensen als eigendom kan beschouwen daar kan ik gewoon niet bij. Eigenlijk is het boek bijna een preek voor alle Amerikanen die in de negentiende eeuw slaven in hun bezit hadden.

Tot slot heb ik nog twee citaten die de aard van het boek illustreren.

“I’ll fight for my liberty to the last breath I breathe. You say your fathers did it; if it was right for them, it is right for me.”

“Nevertheless, as this young man was in the eye of the law not a man, but a thing, all these superior qualifications were subject to the control of a vulgar, narrow-minded, tyrannical master.”

Tip: Als je dit boek graag wilt lezen of beluisteren kan je het gratis downloaden voor je e-reader of mp3 via respectievelijk Project Gutenberg of Librivox, zowel in het Nederlands als het Engels. (Dit is mogelijk omdat de auteursrechten verlopen zijn.)

4 op 5

8 gedachtes over “De hut van oom Tom

    • Ik denk dat het zeker de moeite is! Misschien wel slim om het in het Nederlands te lezen, want je hebt toch wat doorzettingsvermogen nodig om het origineel door te komen!

Wat denk jij?

