Homo Faber

Titel: Homo Faber
Auteur: Max Frisch
Jaar: 1957 (eerste uitgave in het Duits)

Korte inhoud van bol.com
De rationeel ingestelde Walter Faber, Zwitsers ingenieur in dienst van de Unesco, vertrouwt op machines, getallen en statistieken. Maar een reeks merkwaardige gebeurtenissen doet zijn wereldbeeld op zijn grondvesten schudden. Hij is passagier in een vliegtuig dat een noodlanding midden in de woestijn van Mexico moet maken. Kort daarna gaat hij in het Mexicaanse oerwoud op zoek naar zijn jeugdvriend. Hij vindt hem echter dood: zelfmoord. Het gaat pas echt mis als hij een liefdesaffaire aangaat met de studente Sabeth. Veel te laat doet hij een gruwelijke ontdekking over haar eigenlijke identiteit. In een wereld die gevormd én bedreigd wordt door de moderne technologie, zoekt Walter wanhopig naar houvast. Als in een Griekse tragedie gaat hij uiteindelijk ten onder aan dat wat zich niet berekenen of regisseren laat: het noodlot. Homo Faber is een spannende en verrassende roman, een hoogtepunt uit de naoorlogse literatuur.

Ook dit boek was een moetertje voor school. Uit mezelf zou ik dit boek nooit gelezen hebben en ik snap ook niet waarom een leerkracht Duits denkt dat leerlingen van 17-18 jaar dit boek leuk zouden vinden.

De reden waarom ik het niet zo op dit boek heb is de vertelstijl. Die is namelijk heel vreemd. Het is een lange doorlopende tekst die de gedachten van Walter Faber weergeeft. Hij springt van de hak op de tak en je begint je steeds meer af te vragen wat nu klopt en wat niet. Hij wordt namelijk verliefd op iemand waarop hij helemaal niet verliefd zou mogen worden, zijn eigen dochter. Je zou verwachten dat dit geheim blijft tot het einde, maar al vanaf het begin weet je dat Sabeth niet iemand is die hij toevallig tegenkomt. Dat maakt ook dat ik niet zoveel zin had om verder te lezen. Er zit te weinig spanning in.

Toch waren er ook passages die me wel konden bekoren, zoals de bootreis waarop hij Sabeth leert kennen.Ik vermoed dat ik dit boek meer zal appreciëren als ik wat ouder ben en dat de Duitse leerkracht beter een iets gemakkelijker boek had gekozen. Het gaat immers om het leren van de taal, de inhoud staat los van het lessenpakket.

2,5 op 5

 

3 gedachtes over “Homo Faber

    • Tja, wat die homo betreft: ik weet het ook niet helemaal. Waarschijnlijk verwijst dat naar het rationele denken van Walter.
      Dit is niet echt een boek met een einddoel, dus je zou niet kunnen zeggen dat het een echte verhaallijn heeft. In Duitsland is het een klassieker, maar ik zou ‘m overslaan als ik kon.

Wat denk jij?

