Buiten zinnen

Titel: Buiten zinnen
Auteur: Mel Wallis de Vries
Uitgeverij: The House of Books
Aantal pagina’s: 223
Jaar van uitgave: 2007

Korte inhoud van de uitgeverij:
Karlijn zit in de eindexamenklas en is erg populair bij haar klasgenoten. Op een nacht heeft ze een angstaanjagend realistische droom over een man die in haar kamer is en haar aanraakt. Maar als ze wakker wordt, is ze alleen.  Vanaf dat moment verandert haar leven totaal. Elke nacht komt de nachtmerrie enger en dreigender terug. Karlijn weet niet meer wat echt gebeurt en wat fantasie is. De nachten zijn een kwelling en ze is bang, moe en wanhopig.  Karlijns wanhoop zorgt voor conflicten met haar vrienden. Is ze gek aan het worden, of is er iets anders aan de hand?
Buiten zinnen is een verhaal over vriendschap en verlies, obsessie en wanhoop, onverwerkt verdriet en de kracht om er bovenop te komen.

Toen ik wat jonger was, is mijn liefde voor thrillers ontstaan door de boeken van Helen Vreeswijk en Mel Wallis de Vries. Het was dus de hoogste tijd om nog eens een boek van één van deze schrijfsters te lezen! Ook al wordt het boek gelabeld als jeugdthriller, toch heb ik er enorm van genoten en was de spanning met momenten te snijden!

Het boek begint eigenlijk midden in het verhaal, namelijk op de begrafenis van Karlijn. Je weet niet hoe het kan dat ze dood is en bent daardoor onmiddellijk geprikkeld. Ik zat ook meteen in het verhaal. Je komt beetje bij beetje meer over de dood van Karlijn te weten dankzij dagboekfragmenten. Daarnaast volg je de tijd na haar dood vanuit het standpunt van Eva, een jeugdvriendin van Karlijn. Deze twee verhaallijnen heeft Mel Wallis de Vries op een mooie manier met elkaar verweven. Dit was ook een belangrijk element in de spanningsopbouw.

Ik vond de meeste personages goed uitgedacht, zeker Eva en Karlijn. Toch vond ik dat sommige andere personages op bepaalde vlakken nog iets verder hadden mogen uitgewerkt worden, waardoor de ontknoping wat geloofwaardiger zou zijn.

Over het algemeen vond ik het een vrij goed uitgewerkt boek met hier en daar spannende momenten.

4-op-5_thumb.jpg

 

 

 

Ik-lees-nederlands_thumb.jpgIk heb dit boek gelezen voor de Ik lees Nederlands! uitdaging.

6 gedachtes over “Buiten zinnen

  1. Pingback: Recensies -2- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  2. Pingback: Recensies -3- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

Wat denk jij?

