Tirza

Titel: Tirza
Auteur: Arnon Gunberg
Uitgeverij: Nijgh & Van Ditmar
Jaar: 2006

Jörgen heeft altijd al de perfecte vader voor zijn dochter Tirza willen zijn. Al van toen ze klein was bracht hij haar naar cello- en zwemles en las hij haar voor uit de grote Russische bibliotheek. Tirza was volgens hem hoog-hoogbegaafd. Maar als Tirza de tienerjaren bereikt wordt duidelijk dat ze de druk niet aankan en Jörgen neemt afstand. Zijn vrouw verlaat hem en drie jaren leeft hij in rust en bewondert hij Tirza van op afstand.
Dan komt zijn vrouw terug en heeft Tirza een vriendje. Jörgen vindt dat hij als twee druppels water op Mohammed Atta lijkt en hij wilt zijn dochter beschermen. Maar hoe ver kan je daarin gaan?

Het is niet zo gemakkelijk om een oordeel te vellen over dit boek. Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik ervan vond en uit mezelf zou ik het ook niet lezen. Omdat ik het boek moest lezen voor school heb ik het uitgelezen, maar ik betwijfel of ik dat gedaan zou hebben als dat niet het geval was.

Het boek begint met een scène in de keuken: Hofmeester is sushi aan het klaarmaken voor het eindejaarsfeestje dat zijn dochter houdt in de tuin. Het lijkt erop dat hij de perfecte vader is. Als het feest eenmaal begint, nadat je al een heleboel te weten bent gekomen over de familie Hofmeester, blijkt dat dit plaatje helemaal niet klopt. Van dan af was het ook gedaan met mijn sympathie voor Jörgen. Je zou kunnen zeggen dat hij té veel van zijn dochter houdt.

Wat me stoorde aan dit verhaal was het aantal scènes waarin seks aan bod kwam. Het werd niet alleen gedaan, maar er werd ook uitvoerig over gesproken en na een tijdje had ik het ook wel gehad. In die zin vind ik dat de cover dan ook perfect gekozen is.

Het einde was helemaal niet wat ik verwacht had. Doordat Jörgen langzamerhand gek wordt had ik helemaal niet door hoe de hele situatie in elkaar zat. Het einde was in één woord gruwelijk.

Als je op zoek bent naar iets speciaals dan is dit boek misschien wel iets voor jou. Voor mij was het niet echt wat ik zocht, hoewel het boek erg vlot weglas.

3-op-5.jpg

9 gedachtes over “Tirza

  1. Ik vond ‘Tirza’ een goede, boeiende roman. De onbetrouwbare verteller maakte het boek spannend: speelt Jörgen Hofmeester een spel of niet? Wie houdt hij eigenlijk voor de gek?
    Die seksscenes kun je opvatten als maatschappelijke vragen: wat blijft er over van ‘beschaving’ na een paar glazen alcohol? Ook raakt het aan een thema van deze tijd: desillusie.

    • Daar heb je natuurlijk een punt. Ik denk dat bij mij vooral het probleem was dat ik dit boek niet opgepakt heb omdat ik er zin in had en dus misschien daardoor niet alle sterke punten geaccepteerd. Toch vond ik dat het boek erg vlot las en ik was nieuwsgierig wat er nu eigenlijk aan de hand was met Tirza.

  2. Haah! Ik heb dat omslag weleens gezien, maar herkende “Thirza” niet aan de hand daarvan. Pas toen ik aan het eind van de omschrijving was, herkende ik het. Want de film, die heb ik wel gezien. Al is dat ook alweer… in 2010 of zo?! Het was inderdaad een bizar verhaal met een gruwelijk einde. Maar als het echt zo vlot weg leest… Misschien toch iets om dat boek te lezen! =)

Wat denk jij?

