De boekentil

Boekentil

Ik had er al vaker van gehoord, maar in Leuven bestond het tot voor kort nog niet: een openbare boekenkast. Nu is het eindelijk zo ver; in de Hoegaardsestraat (vlak buiten Leuven) staat sinds kort De Boekentil. Het principe is simpel: neem een boek uit de kast en zet er eentje voor in de plaats. Ik was erg benieuwd naar deze boekenkast en ben meteen samen met Jasmine op de fiets gesprongen. De kast was goed zichtbaar door de paarse kleur en was zoals ik verwachtte. Het is het soort plek waar je regelmatig moet terugkomen om iets leuks te vinden. Binnenin waren allerlei soorten boeken, ook wat rommel, maar het is toch de moeite waard!

Boekentil1

Zelf nam ik één boek mee, De Leesclub, van Elizabeth Noble. Een vlotlezend verhaal over enkele vrouwen die een boekenclub hebben en ondertussen hun problemen bij elkaar uitstorten, dat leek me wel wat. De cover is trouwens prachtig en het boek is nog in goede staat. Zelf plaatste ik mijn recensie-exemplaar van The Killing in de kast. Ik heb het boek nooit uitgelezen, maar het is niet toegestaan dat het wordt doorverkocht, vandaar…

Boekentil2

Het vierkantje op de kaart komt overeen met de foto rechts.

Als je ook in de buurt van Leuven woont zou ik zeker een bezoekje brengen, wie weet vind je nog een leuk boek. De Hoegaardsestraat ligt dicht bij de Oudebaan en loopt parallel met het spoor.

Tot zover mijn nieuws over De Boekentil. Lezers uit Nederland kunnen dan weer leuke boeken vinden bij Anneke van Een Letter Meer Graag. Zij geeft boeken die ze een keer heeft gelezen en niet meer wilt houden gratis weg. Het enige wat je moet doen is de verzendkosten betalen. Aangezien ik in België woon is het niet zo’n voordelige zaak voor mij, maar voor Nederlanders is het zeker de moeite!

Hebben jullie nog leuke boekentips? Vermeld ze in de reacties, dan kan ik ze toevoegen aan het artikel! (Een plaats, een website…)

7 gedachtes over “De boekentil

  1. Op mijn werk staat ook zo’n ding maar dan met bib-boeken. Na een paar maanden is dat ding helemaal geplunderd op een paar rotzooiboeken na. Jammer dat mensen zoiets niet gebruiken zoals het moet, vind het op zich wel een leuk initiatief.

    • Dat is spijtig. Zo’n initiatief werkt enkel als iedereen doet zoals het hoort. Omdat deze kast er nog maar net staat en er een artikeltje over stond in het lokale blaadje is er op een vrije dag altijd wel een nieuwsgierige bezoeker. Genoeg sociale controle dus. Alleen maar hopen dat het na de startfase blijft werken.

  2. Ik woon in Leuven en ga dus zeker eens naar de boekentil gaan kijken🙂
    Ken jij bookcrossing al? Dat vind ik ook wel leuk om te doen alleen heeft het bij mij nog niet zoveel succes. Ik heb al 3 boeken gevonden maar de boeken die ik vrij geef worden niet geregistreerd.

    • Ik kende het principe van zwerfboeken wel al, maar ik wist niet dat ze ook konden geregistreerd worden! Jammer dat je boeken niet geregistreerd zijn.
      Ik heb besloten mijn boeken vanaf nu om te ruilen in de boekentil of aan de nieuwe Oxfam bookshop in de Parijsstraat te doneren, omdat ik er zeker wil van zijn dat mijn boek goed terecht komt. Vroeger verkocht ik boeken soms door aan De Slegte, maar ik steun toch liever het goede doel.

Wat denk jij?

