Kookboek: Cupcakes & Muffins + recept dubbele chocolademuffins

Titel: Cupcakes & Muffins – 100 recepten
Uitgeverij: LOVE FOOD
Jaar van uitgave: 2012

Naast lezen ben ik ook graag bezig in de keuken. Daarom leek het mij leuk om eens een kookboek te recenseren. Dit schattige kookboekje kocht ik op het boekenfestijn in Leuven. Eerst geef ik mijn mening over de kwaliteit van de instructies, de foto’s, overzichtelijkheid… en daarna deel ik ook een eigen creatie met jullie.

De recepten zijn onderverdeeld in 5 categorieën: vruchten & noten, chocolade, speciale gelegenheden, gewoon verrukkelijk en gezonde suggesties. Op zich vind ik die opdeling wel handig. Zeker voor de recepten met veel chocolade die vaak heel zwaar zijn vind ik het goed dat ze apart gezet zijn. Alleen vind ik het wel jammer dat je dan ineens bij speciale gelegenheden nog een chocolade recept tegenkomt waarvan ik me dan afvraag wat er zo speciaal aan is. Ik zou dus iets minder categorieën maken.

Ik vind de instructies erg duidelijk en de lay-out is ook erg overzichtelijk. Daarnaast zijn de de foto’s zeer waarheidsgetrouw. Op deze dingen heb ik dus niets aan te merken.
Ik heb nog niet zo heel veel recepten uitgeprobeerd, maar hetgeen dat ik heb gemaakt is telkens met veel smaak opgegeten! 🙂

Ik vind dit boekje erg overzichtelijk en duidelijk alleen wat jammer van de onderverdeling van de recepten. Als je op zoek bent naar een boekje vol lekker en zoet gebak is dit zeker een aanrader!

Om af te sluiten wil ik graag een recept met jullie delen dat ik gebaseerd heb op een van de recepten uit het boekje. De grote lijnen zijn hetzelfde, maar ik heb hier en daar iets aangepast naar mijn smaak. Het gaat over de dubbele chocolademuffins die je kan terugvinden op pagina 84. Mijn versie van de cakejes is een niet al te zware chocoladebom omdat ik olijfolie en kaneel gebruik in mijn deeg. Hierdoor krijgen de muffins een iets kruideachtigere smaak.

muffinsIngrediënten (voor 12 stuks)

200 g bloem
25 g cacao + extra om te bestuiven
1 el bakpoeder
1 tl kaneel
115 g bruine suiker
200 g witte chocolade, grof gehakt
2 eieren
100 ml olijfolie
200 ml melk

Werkwijze

1. Verwarm je oven voor op 180°C en bekleed een muffinvorm met papieren vormpjes. Het is redelijk belangrijk dat je een muffinvorm gebruikt want anders vallen je muffins open tijdens het bakken.

2. Zeef de bloem, cacao, bakpoeder en kaneel in een grote kom. Doe 125 g van de witte chocolade stukjes in een apart kommetje en roer hier ongeveer 2 el droge ingrediënten onder. Dit zal er voor zorgen dat de chocoladestukjes bij het bakken niet naar de bodem zakken. Zet het kommetje nog even apart. Voeg nu nog in de grote kom de suiker toe.

3. Klop de eieren en de olie in een aparte kom tot ze goed gemengd zijn. Voeg er geleidelijk de melk aan toe. Roer het mengsel daarna door de droge ingrediënten. Voeg tenslotte de chocoladestukjes uit het aparte kommetje toe. Verdeel het deeg over de vormpjes. Je kan hiervoor een ijsschep gebruiken, dat is gemakkelijk om het deeg te verdelen.

4. Laat de muffins 18 minuten bakken en neem dan een tandenstoker en steek hem in het midden van een cakeje. Wanneer hij er schoon terug uitkomt zijn de muffins klaar. Haal ze dan uit de oven en laat ze eerst een paar minuten afkoelen in de vorm. Haal ze er vervolgens uit en laat ze volledig afkoelen op een rooster.

5. Als de muffins volledig zijn afgekoeld kan je ze nog afwerken met de overgebleven witte chocolade. Smelt deze au bain marie of in een kommetje met een scheutje melk in de microgolfoven. (Zet de microgolfoven niet op volle sterkte want chocolade verbrand heel snel!) Besmeer de muffins met de chocolade. Na het opstijven kan je ze nog bestuiven met wat cacao.

6. Geniet! 🙂

Ben jij ook al aan het watertanden? Wil je vaker recepten zien langskomen op de blog?

3 gedachtes over “Kookboek: Cupcakes & Muffins + recept dubbele chocolademuffins

Wat denk jij?

