Boek vs Film: Et si c’était vrai…

boeklover13

Originele titel boek: Et si c’était vrai…
Auteur: Marc Levy

Originele titel film: Just Like Heaven
Regisseur: Mark Waters

Wat heb ik eerst gelezen/gezien: Het boek.

Korte inhoud van uitgeverij:
Stel je vindt in je kast een onbekende vrouw. Wat doe je als ze zegt dat haar lichaam in een ziekenhuis in coma ligt? Stuur je haar direct naar de psychiater of ga je er zelf maar eens heen? Of… waag je een gok en gelóóf je haar, en laat je jezelf meeslepen in een buitengewoon avontuur?
Dit alles vraagt Arthur zich af als hij in zijn flat in San Francisco Lauren aantreft. Arthur is de enige die Lauren kan zien en die met haar kan praten, terwijl niemand anders beseft dat ze er is.

Mening boek:
Dit boek moest ik verplicht lezen voor Frans, dus ook in het Frans welteverstaan. Dat was natuurlijk eerder tegen mijn zin, maar als we dat stukje achterwege laten, vond ik best aangenaam om te lezen. Dit wordt niet zo’n uitgebreide recensie want het is een Boek vs Film dus ik zal maar kort mijn mening verwoorden.

Over het algemeen vond ik het wel een originele verhaallijn, hoewel het ook wel redelijk voorspelbaar was. Daarnaast vond ik de personages tof en zat er hier en daar wat humor in het verhaal. Ik denk dat ik het boek nog wel ooit uit mezelf gelezen zou hebben als ik niet moest voor school. Kortom, wel een aardig boek voor tussendoor!

Mening film:
Ik heb de film gekeken toen ik ongeveer halverwege zat in het boek. Ik dacht dat de verhaallijn wel ongeveer zou gevolgd worden, maar eigenlijk was dit niet echt het geval. Er waren een heel aantal verschillen: de namen van de personages, de volgorde van de gebeurtenissen, toegevoegde/weggelaten scènes… Als je dus op zoek bent naar een perfecte verfilming van het boek ben je dus aan het foute adres.

Ondanks dat het eigenlijk een totaal ander verhaal was, heb ik toch van de film genoten. Het was grappig en vooral heel ontspannend om naar te kijken. Ook vond ik het ‘geest’ effect voor Lauren best goed gelukt. Net als het boek is de film vrij voorspelbaar, dit is misschien wel typisch voor een komedie, maar  ik had er toch wat meer van verwacht. Er had hier en daar toch nog wat meer mysterie mogen hangen voor mij. Maar al bij al vond ik het een ontspannende film om te kijken.

Eindoordeel:

Zowel boek als film waren grappig en ontspannend, maar er miste toch nog iets. Ook vond ik het verhaal iets te voorspelbaar. Maar voor tussendoor is het zeker de moeite!

Sterren boek: 3.5/5                                                                                                                  

Sterren film: 3/5 

5 gedachtes over “Boek vs Film: Et si c’était vrai…

  1. Het verhaal klinkt erg vaag en wat raar eigenlijk dat de film dan zo verschilt van het boek.
    (Ik heb trouwens voor Frans altijd gewoon de Nederlandse vertaling van de boeken gelezen… Oeps.)

    • Het lijkt op het eerste zicht wel raar, maar het is best grappig.
      En dat van die boeken in het Nederlands lezen, zo ken ik er nog. 😉 Maar ik probeer het toch in het Frans, kwestie dat ik de vragen op de toets in het Frans kan invullen. 😉

  2. Ik heb het boek ook gelezen voordat ik de film zag, maar wist in eerste instantie niet dat de film een boekverfilming was. Dus tijdens het kijken (in de bios) klaagde ik continue tegen mijn vriendin dan het verhaal een rip-off was van het boek om er thuis dus achter te komen dat het een boekverfilming was. Oeps 😛

    Ik vond het boek en de film trouwens allebei erg leuk.

Wat denk jij?

